مهندسی بهداشت محیط

ساخت وبلاگ

براساس متوسط مصرف روزانه 2 لیتر آب و با توجه به آنکه در نواحی بدون منابع طبیعی غلظت آرسنیک آب آشامیدنی کمتر از kg/l5 است متوسط دریافت روزانه آرسنیک در آب آشامیدنی عموما کمتر از kg10 می باشد.این در حالی است که این مقدار برای غذا تقریبا kg40 است که حدود kg10 آن آرسنیک غیر آلی است(WHO,1996).براساس آخرین نسخه رهنمود سازمان جهانی بهداشت در خصوص کیفیت آب آشامیدین(سال 1993) مقدار mg/l01/0 با نگاهی به کاهش غلظت آلاینده های سرطانزا در آب آشامیدنی به عنوان رهنمود نظارتی برای آرسنیک وضع شده و این در حالی است که نسخه پیشیین رهنمودها mg/l05/0 را به عنوان مقدار رهنمود وضع کرده بود.رهنمود بیان می دارد که مقدار mg/l01/0 به دلیل فقدان روشهای آزمایش مناسب موقتی بوده و براساس جنبه های بهداشتی، این مقدار هنوز هم می تواند پایینتر آید(WHO,1999).

براساس استاندارد آب آشامیدنی ایران حداکثر غلظت آلاینده(MCL) مربوط به آرسنیک mg/l05/0 می باشد(موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،1376).براساس قوانین EPA ایالات متحده ،MCL  تصویب شده برای آرسنیک قبل از سال 2000، mg/l 05/0 بوده و انتظار می رفته که MCL هدف بازبینی کمتر 002/0تا 02/0 mg/l باشد(Hsiao et al .,1999).در سال 2000،EPA پس از انجام مطالعات گسترده در خصوص ایجاد سرطان پوست توسط آرسنیک و توانایی سیستم های تصفیه در رعایت MCL  تعیین شده،مقدار 01/0mg/l را به عنوان استاندارد وضع نمود(EPA,2001).خطر سرطان پوست مازاد مرتبط با در معرض بودن به این غلظت در طول زندگی 4-10× 6 می باشد(WHO,1996). نکته ای که ذکر آن در خصوص MCL تعیین شده ضروری می نماید آن است که در تعیین MCL علاوه بر بهترین تکنولوژی های موجود، توانایی آزمایشگاهها برای اندازه گیری قابل اطمینان آلاینده در  MCLمورد نظر، خطرات بهداشتی و هزینه ها مرتبط با ارسنیک در حد MCL پیشنهاد شده، موثر می باشد(EPA).

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1148 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 20:51

دانش مربوط به اولین استفاده عمدی از آرسنیک در عهد باستان به صورت یک موضوع مباحثه آمیز باقی مانده است.بعضی از نویسندگان عقیده دارند که در عهد باستان حداقل به عنوان یک فلز مجزا ناشناخته بود و آلیاژ مس آرسنیک بیشتر استفاده می شد .سولفید زرد آرسنیک یکی از اجزاء رنگها در زمان های گذشته دور و حتی قرن نوزدهم بوده است. دستیدرین اولین کسی بود که از زرنیخ برای ساختن داروها بهره جست. با گذشت زمان و کشف خواص سودمند آرسنیک استفاده از آن از 150 سال گذشته به این سو رو به فزونی نهاده است.ترکیبات غیرآلی آرسنیک از دهه 1860تا1940 که آفت کشهای آلی از جمله DDT به بازار آمد.حشره کش غالب در کشاورزی بود.

هنوز هم عمده ترین مصرف آرسنیک(75%) در کشاورزیو در اشکال مونوسدیم متیل آرسنات(MSMA)،دی سدیم متیل آرسنات(DSMA) ،دی متیل آرسنیک اسید(اسید Cacodylic) و اسید آرسننیک بوده است. در سال 1990 تولید جهانی آرسنیک حدود 61000تن بوده است.بطور کلی 55% از آرسنیک مصرفی جهان برای محافظت از چوب(در ایالات متحده حدود 70%نیاز شهری)،35%در مشاورزی،5% در صنایع شیشه سازی،3% آرسنیک فلزی در آلیاژها و صنعت الکترونیک و 2% در دیگر مصارف کاربرد دارد(قربانی ،منصور،1374).در جدول مصارف مدرن ترکیبات آرسنیک ارائه شده است.

جدول- مصارف مدرن ترکیبات آرسنیک

بخش مصرف

نوع مصرف

کشاورزی

آفت کشها،حشره کشها،محافظ چوب،کندن پوست درخت،استریل کننده خاک

دامداری

افزودنی غذایی،پیشگیری بیماری(دیسانتری خوک،عفونت پرده قلب)،شستشوی گاو و گوسفند،جلبک کش

پزشکی*

داروی ضد سیفلیس،درمان تریانوزومیازیس،آمیبییازیس،بیماری خواب

الکترونیک

سلولهای خورشیدی،وسایل اپتوالکترونیک،کاربردهای نیمه رسانا،دیودهای سانع کننده نور،ساعتهای دیجیتال

صنعت

شیشه آلات،اکتروفتوگرافی،کاتالیستها،پیروتکنیکها،رنگهای ضد زنگ،رنگها،صابونها،سرامیکها،مواد دارویی

متالوژی

آلیاژها(لحیم کاری بدنه ماشین و رادیاتورها)،صفحات باتری(عامل سخت ساز)

*در بعضی از کشورهای درحال توسعه هنوز آرسنیک در مصارف پزشکی استفاده می شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1024 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 20:50

معمولا کشورهای صنعتی دارای بالاترین نرخ در تولید زباله هستند چرا که تولید و مصرف کالا در این کشورها بالاست اما نکته اساسی که از شاخصه های توسعه نیز هست در صد بازیافت وفرهنگ مدیریت زباله است.
۶۰ درصد زباله‌های خانگی بریتانیا قابل بازیافت یا تغییر کاربری است اما در انگلیس تنها ۱۷٫۷ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شوند و ۷۸ درصد آن دفن می‌شوند. این در شرایطی است که روزانه بیش از ۵٫۳ میلیون تن زباله در جهان تولید می‌شود که ایرانی‌ها با میانگین سرانه روزانه ۷۰۰ گرم، ۴۰هزار تن زباله در روز تولید می‌کنند.


این در حالی است که آلمانی‌ها روزانه ۹۰هزار تن تولیدزباله دارند، که در نگاه نخست فاجعه بار به‌نظر می‌رسد. اما در کشورهای توسعه یافته‌ای همچون آلمان ۸۰درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شود، در حالی که در ایران کمتر از ۵ درصد زباله به چرخه استفاده باز می‌گردد و فاجعه درست از همین‌جا آغاز می‌شود؛ زمانی که با کوهی از زباله روبه‌روییم و نمی‌دانیم چه کنیم، در حالی‌که به‌طور متوسط کشورهای در حال توسعه، ۵ درصد سرانه تولید ناخالص ملی خود را برای خدمات مدیریت ضایعات شهری هزینه می‌کنند.

ژاپن ۵ درصد از بودجه شهرداری را به این امر اختصاص می‌دهد. در مالزی ۷۰ درصد، در هند ۸۶ درصد و در اندونزی ۹۰ درصد هزینه مدیریت مواد زائد جامد شهری صرف جمع آوری ضایعات می‌شود. از سوی دیگر در کشورهای توسعه یافته خدمات جمع‌آوری محصولات قابل بازیافت بسیار بالاست و تاسیسات فراوری و بازیافت،  بسیار پیشرفته و بازار محصولات بازیافتی،  بسیار گسترده است. در همین حال روش‌های عملی شده برای کاهش آسیبی که زباله‌ها به سلامت و محیط وارد می‌کنند کاملاً شناخته شده هستند. در این میان اتحادیه اروپا همواره روی ۴ اصل کاهش مواد اولیه،  استفاده دوباره از تولیدات،  بازیافت و احیای انرژی تاکید می‌کند.

سوئد
سوئد به منظور بازیافت زباله و بازیابی انرژی از کشورهای همسایه زباله وارد می کند.در حالی که زباله از سال ها پیش به یکی از مشکلات کشورهای صنعتی تبدیل شده ،‌ سوئد بعلت کمبود تولید زباله مجبور به وارد کردن آن از کشورهای همسایه است. در سوئد تنها یک درصد زباله های خانگی قابل بازیافت نیست در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی به سی و هشت درصد می رسد. در سوئد سی و شش درصد زباله ها بازیافت ، ‌چهارده درصد تبدیل به کود و چهل و نه درصد سوزانده می شوند در حالی که متوسط بازیافت زباله در اروپا بیست و دو درصد است.سوئد با استفاده از دستگاههای بسیار پیشرفته سوزاندن زباله بیست درصد از برق مورد نیاز دستگاههای گرمازای کشور و نیز ذخیره برق برای دویست و پنجاه هزار خانوار از چهار میلیون و ششصد هزار خانوار را تامین می کند.مشکل کنونی سوئد ظرفیت بالای دستگاههای سوزاننده زباله است که بیش از میزان تولید زباله داخلی (دو میلیون تن در سال) است.استکهلم برای رونق این صنعت و پیشگیری از زیاندهی آن به تازگی شروع به واردات زباله از کشورهای اروپایی کرده است.بر این اساس سوئد سالانه هشتصد هزار تن زباله از نروژ وارد می کند.مشاور آژانس سوئدی حفاظت محیط زیست می گوید : استفاده از انرژی حاصل از زباله در جهانی که بهای انرژی رو به افزایش است اهمیت بسیاری دارد در حالی که ما ممکن است با کمبود سوخت مواجه شویم.سوئد همچنین برای کنترل گازهای آلاینده کارخانجات بازیافت زباله قوانینی جدی در دستور کار قرار داده است.


سوئیس 
سوئیس تجهیزات بازیافت زباله خود را به درستی مورد تمجید قرار می‌دهد. شیشه و کاغذ نمونه‌ای از زباله‌هایی هستند که به طور متوسط در سوئیس دور انداخته نمی شوند. در اکثر سوپرمارکتها سطل‌های مجزایی برای بطری‌هایی با شیشه سبز و قهوه‌ای وجود دارد. هر شهر این کشور به طور ماهانه به جمع آوری رایگان زباله‌های کاغذی می‌پردازد که تنها شامل روزنامه‌های قدیمی نمی‌شود و اکثر مردم همه اشیاء ساخته شد از مقوای نازک یا کاغذ را از پاکت غلات تا قبض‌های تلفن قدیمی را مورد بازیافت قرار می‌دهند. در مورد زباله‌های سبز هر دو هفته یک بار همه‌ی گیاهان و روییدنیهای مربوط به باغچه یا باغ که دیگر مورد استفاده نبوده بیرون گذاشته شده و جمع آوری می‌شود. آلومینیوم و حلبی به مخازن محلی منتقل شده باطریها به سوپرمارکتها بازگردانده می‌شوند و روغن‌های قدیمی یا سایر مواد شیمیایی در نقاط ویژه‌ای نگهداری می‌شود. بطری‌های پلاستیکی رایج‌ترین محفظه نوشیدنی‌ها در سوئیس هستند که ۸۰ درصد آنها بازیافت می‌شوند که بسیار بیشتر از میانگین اروپا با ۲۰ تا ۴۰ درصد است. اما حفظ محیط زیست تنها عامل ایجاد چرخه بازیافت در سوئیس نیست و برای این کار انگیزه مالی زیادی نیز وجود دارد. بازیافت رایگان است اما در اکثر نقاط سوئیس دور انداختن زباله هزینه دارد و هر کیسه زباله داری برچسبی است که هر برچسب دست کم یک یورو هزینه دارد.


آمریکا
در آمریکا تلاشها برای کاهش زباله‌های خانگی و تجاری تحت نظر آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا (EPA) انجام می‌شود.  امروزه آمریکا ۲۸ درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کند که این میزان در ۱۵ سال گذشته تقریباً ۲ برابر شده است.  بازیافت انواع خاصی از زباله‌ها در این کشور افزایش بیشتری داشته است: ۴۲ درصد کاغذها، ۴۰درصد بطری‌های پلاستیکی نوشابه‌های غیرالکلی، ۵۵ درصد قوطی‌های آلومینیومی نوشیدنیها، ۵۷ درصد بسته بندی‌های استیل و ۵۲ درصد سایر اشیا هم بازیافت می‌شوند. ۲۰ سال پیش تنها یک برنامه جاده‌ای زباله در آمریکا وجود داشت. این میزان در سال ۱۹۹۸ به ۹۰۰۰ برنامه جاده‌ای و ۱۲ هزار مرکز بازیافت زباله رسید. در سال ۱۹۹۹ بازیافت و تغییر کاربری زباله‌ها مانع ورود ۶۴ تن زباله به محل دفن یا مراکز سوزاندن زباله‌ها شد. میزان بازیافت زباله‌ها در ایالات مختلف آمریکا متفاوت است. در آلاسکا، وایومینگ و مونتانا کمتر از ۹ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شود در حالی که در نیویورک، ویرجینیا و ۵ ایالات دیگر میزان بازیافت بیش از ۴۰ درصد است.


دانمارک
در دانمارک این امر تحت تأثیر فلسفه یکی از سبزترین کشورهای دنیا قرار دارد. هم اکنن چند دهه است سیاست زیست محیطی دانمارک به زباله به عنوان یک منبع می‌نگرد. در سال ۲۰۰۳ به طور میانگین هر دانمارکی ۵۵۹ کیلوگرم زباله داشته است که از پلاستیک و کاغذ تا بطری و باطری متفاوت بوده است. حدود ۱۰هزار دانمارکی در تجارت جمع آوری زباله فعالیت می‌کنند که حدود ۱/۰ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. تلاش سخت برای دستیابی به دانمارکی سبزتر باعث شده که این کشور به رکوردی جالب دست یابد. آمار دولتی نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۳، ۳۱ درصد زباله‌های خانگی بازیافت شده و ۶۲ درصد سوزانده شده است. ۶درصد باقیمانده نیز در زمین دفن شده است. اگرچه میزان کل زباله‌های دانمارک به اندازه‌ای نیست تا این کشور به ایجاد مراکز بازیافت زباله بپردازد اما به ویژه زباله‌های پلاستیکی، زباله محصولات الکترونیکی باطریها و فلزات برای بازیافت به خارج این کشور فرستاده می‌شوند.  دولت همچنین در حال ترغیب صنایع به تولید محصولاتی است که زباله‌های کمتری را از خود به جای می‌گذارند تا میزان تولید زباله کشورش را محدود کند.


آلمان 
آلمانها خود را قهرمان محیط زیست جهان می‌دانند. البته شکی نیست که این بحث برای آنها بسیار مهم است. جداسازی زباله‌های خانگی امری بسیار مهم برای مردم آلمان است. در هر آپارتمان معمولاً ۵ سطل برای ۵ نوع زباله وجود دارد که با رنگ‌های جداگانه مشخص شده‌اند. زرد برای بسته بندیها (مانند کارتون‌های قدیمی شیر)، آبی برای کاغذ و مقوای نازک، سطل‌های ویژه شیشه در سه قسمت شیشه های روشن، قهوه‌ای و سبز و یک سطل برای مواد غذایی و گیاهی و سرانجام یک سطل سیاه برای سایر زباله‌ها که مناسب برای افرادی هم هست که حوصله جداسازی زباله‌ها را ندارند. از لحاظ تئوری و قانونی همه آلمانیها ملزم به رساندن زباله‌های خاص مانند باطری و مواد شیمیایی به مراکز بازیافت هستند واگر کسی این کار را نکند مرتکب جرمی اداری شده که البته در عمل به ندرت در این مورد پیگیرد قانونی رخ می‌دهد. بر اساس نظرسنجیها حدود ۹۰درصد آلمانیها باعلاقه شخصی به جداسازی زباله‌ها می‌پردازند.


یونان 
بر اساس آمار جامعه بازیافت زیست محیطی یونان این کشور هرساله با تولید زباله‌ای برابر یک میلیارد بطری پلاستیکی آب، ۱ میلیارد بطری نوشیدنی‌های غیرالکلی و یک میلیارد محفظه پلاستیکی شوینده‌ها روبه‌روست. حدود یک پنجم زباله‌های تولید شده این کشور پلاستیک است که تنها یک درصد آن بازیافت می‌شود. به گفته مقامات این سازمان یونان در بحث بازیافت زباله حدود ۱۵ سال عقب تر از سایر کشورهای اتحادیه است. سیستم جداسازی زباله برای یونانیها مهم نبوده و دولت سعی دارد تا سال آینده خود را به استانداردهای اروپایی برساند.در نتیجه این روند آتن پایتخت این کشور در حال حاضر با بحران مدیریت زباله به دلیل نبود روش های جایگزین روبه روست. این درحالی است که آتن بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا را در کنار محل دفن زباله‌های این شهر داراست که ساخت آن ۷۵ میلیون یورو هزینه برده است اما به همان شکل رها شده و فعالیتی ندارد.


ایتالیا 
قوانین زباله در ایتالیا از منطقه‌ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. در همین ماه قوانین زباله در رم سخت‌تر شده و بر اساس آن افرادی که تا فاصله ۵۰۰ متری خانه خود دارای سطل بازیافت هستند و زباله‌های خود را جدا نکنند تا ۶۱۹ یورو جریمه خواهند شد.  ساکنان رم معتقدند که معمولاً یافتن سطل زباله در این شهر سخت بوده و در صورت یافتن هم اغلب پر هستند. شورای شهر رم اخیراً خواستار ایجاد سطل‌های زباله جدید با رنگ‌های مختلف برای جداسازی زباله‌ها شده است. سال گذشته کمیسیون اروپا اعلام کرد که قصد دارد با ایتالیا به خاطر ۲۸ مورد نقض قواعد زیست محیطی اتحادیه اروپا برخورد کند.


سنگال
بازیافت زباله در سنگال به صورت صنعتی انجام نمی‌شود اما بخشی از زندگی روزانه مردم سنگال است. در این کشور همه چیز بازیافت می‌شود. از کیسه‌های پلاستیکی تا کتاب تمرین مدارس، قوطی‌های غذا، بطری آب معدنی و حتی پوست میوه. گفته می‌شود پوست میوه برای استفاده در صنعت عطرهای ارزان جمع آوری می‌شود. قوطی های رب گوجه به لیوان آب مردم مناطق روستایی تبدیل شده و در خیابانها نیز مورد استفاده متکدیان قرار می‌گیرد. از روزنامه‌ها و اسناد اداری قدیمی برای پیچیدن نان، میوه و بادام استفاده می‌شود. از کیسه های پلاستیکی برای ساخت کفش استفاده شده و عده‌ای از مردم با هوش این کشور به جمع آوری زباله‌های فلزی برای ارسال آنها به کارخانه‌های اروپایی می‌پردازند. شرکت زباله‌های “آلسیون” سوئیس قراردادی را به ارزش ۹ میلیون دلار با دولت سنگال منعقد کرده تا زباله‌های داکار پایتخت این کشور را جمع آوری کند.

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1363 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 20:43

آلمان از كشورهايي است كه از سال 1979 در تفكيك زباله برنامه هاي زيادي را اجرا كرده است. تمركز بر بازيافت به منظور توسعه يك سيستم جمع آوري مقرون به صرفه و از نظر اكولوژيكي نيز مناسب با نظام هاي زيستي سازگار، از اهميت زيادي برخوردار است. به عبارتي توسعه سيستمي كه قادر به هماهنگي با سيستم هاي مديريت مواد زائد موجود بدون نياز به منابع مالي و فني هنگفت باشد نكتها ي است كه مديريت امروزين بايد به آن توجه كند. بررسي ها نشان داد توسعه اين سيستم شرط كافي نيست بلكه همزمان با آن بايد به جمع آوري حداكثر ميزان مواد قابل بازيافت با كيفيت بالا اجازه مي داد كه نتيجه آن به حداقل رساندن مقدار مواد زائد باقيمانده و توصيه بهداشتي با استاندارد بالا، آسان و مفيد براي استفاده كننده بود. علاوه بر نيازهاي فني، مهمترين اصول براي جمع آوري جداگانه مواد زائد آگاهي هاي زيست محيطي عمومي، درگيري فعال و حمايت قوانين و مقررات لازم است. در آلمان سطل هاي زباله مورد نياز براي جمع آوري جداگانه مواد زايد قابل بازيافت و باقيمانده توسط شهرداري ها خريداري و بين ساكنين توزيع مي شوند، كه اين هزينه ها جزو كل هزينه هاي مديريت مواد زائد شامل جمع آوري و مصرف است.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 954 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 20:36

در مقايسه بسياري از كشورهاي پيشرفته كه در دهه گذشته درخصوص مديريت پسماندها راهكارهاي جامع براساس اصول زيست محيطي (جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي حال و آينده) همراه با قوانين اجرايي آن يعني توسعه پايدار را اجرا نمودها ند، وضعيت موجود مديريت پسماندها در اكثر شهرهاي ايران منحصر به جمع آوري و تلنبار در محلي خارج از شهر يا دفن غيراصولي در نتيجه آلودگي محيط زيست و از بين رفتن هزاران هكتار زمين در سال ميب اشد. زيرا در كنار افزايش جمعيت شهرها بر اثر ازدياد جمعيت و مهاجرت به شهرها، تغيير الگوي مصرف  توسعه يك جانبه صنايع بستهب ندي و تشويق الگوي مصرف موجب توليد پسماند بيشتر گرديده است. بدون اينكه براي انبوه مواد يكب ار مصرف غيرقابل تجزيه در طبيعت برنامه ريزي شده باشد. پس از بهره برداري از طرح هاي كمپوست تهران، اصفهان، مشهد و كرج اولين واحد بيوكمپوست ايران در شهر كرمانشاه همراه با طرح تفكيك پسماندهاي آلي در مبدا در سال 80 و پردازش پسماندها به روش كاهش حجم فيزيكي  بيولوژيكي شروع گرديد و نتايج مثبت آن براي بسياري از شهرهاي ايران الگو قرار گرفته و به لحاظ سرمايه گذاري مناسب و كارايي داشتن طرح و كيفيت مرغوب كمپوست حاصل از طرف وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان پروژه پايلوت مورد حمايت قرار گرفته به طوري كه بهرهب رداري از پروژه هاي زاهدان و شهرستان لنجان شروع و پروژه هاي شهرهاي انزلي، سنندج، خمين، نجف آباد در دست بهرهب رداري و مطالعات شهرهاي ساوه، بروجرد، ايلام، شهرستان برخوار و ميمه اتمام، زابل ومنطقه هاي چابهار و ايران شهر با مشاوره و نظارت شركت بازيافت مواد و توليد كود آلي كرمانشاه در دست انجام ميب اشد. وزارت كشور در چهارچوب يك طرح ملي، مطالعاتي را درخصوص امكان سنجي واحدهاي بازيافت 10 منطقه از ايران انجام داده است. از سال 82 سازمان شهرداري ها بودجه هاي محدودي را براي حمايت از طرح هاي بازيافت به تعدادي از شهرها اختصاص و شهرهاي ديگرفعاليت هايي را شروع نمودها ند. قانون پسماندها در سال 83 به تصويب رسيد اما آيينن امه اجرايي آن هنوز اعلام نشده است. با توجه به اصل پيشگيري از آلودگي هاي زيستمحيطي ناشي از محل دفن غيراصولي پسماندها ضرورت مبرم است كه شهرداري ها براي تمامي بخش هاي مديريت پسماندها (آموزش، تفكيك، جمع آوري بازيافت و پردازش بخش هاي مختلف پسماندها) به صورت همزمان و سازمان هاي ذي ربط براي پردازش پسماندهاي خطرناك و صنعتي بيمارستاني برنامه ريزي اساسي نمايند.

طرح هاي پيشنهادي مديريت پسماندها براي شهرهاي مورد مطالعه

اهداف مديريت پسماند

  • حفاظت از محيط زيست منطقه (آب، خاك و هوا) در جهت توسعه  پايدار به طوري كه انگيزه شخصي شهروندان شود.
  • ارائه راه حل مناسب براي بازيافت مواد به طوري كه تا آنجا كه ممكن است توجيه اقتصادي داشته باشد يعني با هزينه كم، مواد با كيفيت و با ارزش توليد شود.
  • ايجاد اشتغال با محيط كار سالم و حقوق كافي در منطقه
  • استفاده بهينه با برنامه ريزي اصولي از امكانات فني، تكنيكي و  منطقه اي


ا جراي طرح آموزش تفكيك پسماندهاي آلي

  • اجراي طرح آموزش با اهداف ارتقاي فرهنگ زيست محيطي در بين تمامي اقشار شهروندان جهت:
  • كاهش توليد پسماندها از طريق الگوي صحيح مصرف
  • همكاري و جذب مشاركت عمومي در اجراي طرح تفكيك پسماندها در مبدا
  • در جوامع پيشرفته تفكيك پسماندها در مبدا جزو قوانين اصلي مديريت پسماند ميب اشد، زيرا تفكيك پسماندها به وسيله ماشين آلات يا پردازش پسماندها به روش دفن اصولي يا پسماند سوز(زباله سوز) بسيار پرهزينه و زمين براي محل هاي دفن بسيار محدود ميب اشد. بنابراين امكانات مورد نياز براي تفكيك پسماندها به بخش هاي بازيافتي و غيرب ازيافتي هم توجيه اقتصادي داشته و هم توجيه اكولوژي (استفاده مجدد مواد، صرفه جويي در هزينه هاي پردازش، محل دفن و ...) و اين در صورتي ممكن خواهد بود كه برنامه آموزش عمومي به صورت جامع و مرتبط از طريق تمام رسانه هاي عمومي به شهروندان ارائه شود.

اجراي طرح بيوكمپوست

پسماندهاي آلي (غذايي  باغچها ي) به طور متوسط 70 تا 80 درصد پسماندهاي شهرهاي ايران را پسماندهاي آلي (غذايي  باغچها ي) يا به اصطلاح پسماندهاي فسادپذير تشكيل مي دهد. محاسبات نشان داده است از هر تن پسماند به نسبت 80 درصد مواد آلي كه به صورت تلنبار دفع مي شود 400 متر مكعب گاز گلخانها ي و 600 ليتر شيرابه رها مي گردد، كه 99 درصد آلودگي هاي محل دفن را سبب مي شود. لذا در كشورهاي پيشرفته براي جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي، تبديل پسماندهاي آلي  كمپوست  امري قانونمند است و در اولويت اول قرار دارد. فرايند بيولوژيكي پسماندهاي آلي تفكيك شده در مبدا را بيوكمپوست مينامند.

اجراي طرح آموزش تفكيك پسماندهاي خشك بازيافتي

در شهرهاي ايران به طور متوسط 7 الي 10 درصد پسماندها را كاغذ، شيشه، فلز، پلاستيك قابل بازيافت تشكيل مي دهد اگر اين بخش از پسماندها به صورت تفكيك شده جمع آوري شود، تمام آن قابل بازيافت میباشند.البته كاغذ جزو پسماندهاي آلي است اما چون به عنوان مواد اوليه براي توليد كاغذ، استفاده مي شود جزو پسماندهاي بازيافتي محسوب مي گردد.

اجراي طرح پردازش پسماندهاي غيربازيافتي به روش كاهش حجم فيزيكي  بيولوژيكي

در مجموع 10 الي 15 درصد پسماندها غيرقابل بازيافت ميب اشد (مانند كيسه هاي جاروبرقي، پوشك، ... كه قبلاً دفن مي گرديد. با توجه به اينكه  منشا كيسه پلاستيك و مواد يكبار مصرف و الياف و منسوجات مواد نفتي يعني انرژي ميب اشد، لذا در دهه گذشته يك روش ابداع شده است كه پس از پردازش به روش كاهش حجم فيزيكي  بيولوژيكي به عنوان جايگزين مواد سوختي (انرژي) در واحدهاي خاصي مانند كارخانه هاي سيمان به مصرف مي رسد. لازم به توضيح است 3 الي 5 درصد پسماندها خاكروبه ميباشد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 982 تاريخ : جمعه 2 خرداد 1393 ساعت: 20:32

ممبران های لوله ای(Tubular Membrane)

طراحی این ممبران ها بسیار ساده می باشد به گونه ای که ممبران مورد نظر یا در درون یک لوله متخلخل قرار می گیرد و یا بر روی سطح داخلی لوله پوشش داده می شود و محلول به درون لوله پمپ می گردد. لوله مصرفی باید فشارهای مورد نیاز در حین کار را تحمل نماید . مایع تغذیه از یک طرف لوله وارد شده و همزمان با جریان رو به جلوی آن در درون لوله، بخشی از آن به صورت عرضی نفوذ خواهد نمود . قسمت نفوذ کرده که همان محصول مورد نظر می باشد در پوسته بیرونی لوله جمع آوری می گردد. شکل زیرنشان دهنده یک تصویر شماتیک از ممبران های لوله ای شکل می باشد.

از مزایای اصلی ممبرانهای لوله ای شکل ، امکان حرکت سریع مایع ورودی بر روی سط ح ممبران می باشد به گونه ای که این حرکت می تواند سرعتی بالغ بر (m/s )10 داشته باشدکه باعث کاهش احتمال انسداد سطح ممبران خواهد شد . از کاربردهای اساسی این ممبرانها تصفیه محلولهای با درصد بالای ذرات جامد معلق می باشد زیرا این ممبران ها برای ذرات جامد معلق از تلورانس بالایی برخوردار هستند.

ممبران های مارپیچی:(Spirally Wound Membrane)

در این ممبرا ن ها یک ورقه مسطح که می تواند چندین لایه داشته باشد به دور یک هسته مرکزی پیچیده می شود. این ممبران ها در درون لوله هایی نصب می شوند به گونه ای که محلول ورودی از یک انتها وارد شده، به صورت عرضی در درون ممبران نفوذ کرده و در ادامه به سمت لوله مرکزی هدایت و جمع آوری خواهد شد. شکل زیر بیانگر تصویر شماتیک ممبران مارپیچی می باشد.

از مزایای این ممبران ها، سطح مخصوص بالای ممبران در عین حجم کم آن می باشد . در این ممبران ها مسیرهای باریک جریان (موجود در لایه بافته شده ) نسبت به جریانهای گل آلود حساس بوده و امکان انسداد آنها وجود دارد به همین دلیل همواره در به کارگیری این ممبرا ن ها از فرآیندهای پیش تصفیه به منظور حذف ذرات جامد معلق استفاده می شود . کاربردهایی چون شیرین سازی آب دریا و آب شور از مواردی هستند که در آنها از ممبران های اسمز معکوس به شکل مارپیچی استفاده می گردد.

ممبران های الیاف توخالی(Hollow Fiber Membrane)

در این ممبرا ن ها از الیافی توخالی و همانند م وی سر استفاده می گردد به طوریکه قطر خارجی آنها کمتر از 200میکرون می باشد . الیاف مذکور دارای یک پوسته نازک و متراکم(ممبران) بوده که از نفوذ آلودگیها جلوگیری کرده و تنها به محصول اجازه عبور می دهند . در زیر این پوسته فعال، یک لایه ضخیم و متراکم (پایه)به کار می رود که نقش آن حمایت 6 لایه فعال می باشد . این الیاف به یکدیگر بسته می شوند و به صورت یک دستهU شکل یا مستقیم در می آیند . جریان ورودی به درون الیاف وارد می شود و به دنبال آن بخش نفوذ کرده )محصول(، در بیرون الیاف و بخش تغلیظ شده )باطله(، در انتهای دیگر الیاف جمع آوری می گردد.

ممبران های فیبر توخالی دانستیه فشردگی بسیار بالایی دارند و نیاز به فضای اندکی برای کار خواهند داشت شیرین سازی آب دریا، تهیه آب قابل شرب و همچنین تصفیه فاضلابها از جمله مواردی هستند که در آن از ممبران های به شکل الیاف توخالی به طور گسترده ای استفاده می گردد.

ممبران های تخت(Flat Membrane)

این نوع مدول، ساده ترین شکل ممبران بوده و اولین ممبران نیمه نفوذپذیری که تولید شد از لحاظ هندسی،تخت بود. شکل زیر یک نمای کلی از ممبران های تخت را نشان می دهد.

این ممبرانها، از دو صفحه در انتها، ممبران صفحه ای شکل و صاف و صفحات جدا کننده که با ترتیب خاصی قرار گرفته اند ؛ تشکیل می گردند .لازم به ذکر است که صفحات جداکننده ، نقش هدایت جریان تغذیه را بر روی سطح ممبران به عهده دارند.

ساخت، نصب و عملکرد این ممبر ان ها ساده می باشد ولی معایب عمده ای چون نسبت سطح به حجم اندک و بنابراین نیاز به فضای زیاد هنگام کار، مشکلات دمونتاژ کردن ممبران به هنگام تمیز کردن آن و بنابراین پر زحمت و زمان بر بودن فرآیند تمیز نمودن آن را نمی توان نادیده گرفت.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 913 تاريخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 ساعت: 2:37

تصفیه آب به روش سیستم اسمز معکوس ( RO )

اسمز معکوس چیست :

اسمز معکوس، تکنولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها، خوراک پزی، تکنولوژی زیستی، داروها، تولید برق، نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری، تصفیه می نماید.

از اولین آزمایشاتی که در سال 1950 انجام شد طی آن هر ساعت چند قطره آب تولید می شد، امروزه نتیجه صنعت اسمز معکوس در تولید مشترک جهانی به بیشتر از 7/1 میلیون گالن در هر روز رسیده است.

با افزایش روز افزون تقاضاها برای آب خالص (تصفیه شده) ، رشد صنعت اسمز معکوس در قرن اینده با افزایش روبه رو خواهد شد.

پیشینه تاریخی اسمز معکوس :

تحقیق در مورد اسمز معکوس در سال 1950 در دانشگاه فلوریدا، جائیکه رید و بوتون که توانستند خاصیت نمک زدایی ممبرین استات سلولز را شرح دهند، آغاز شد.

لوب و سوریرجان، گسترش تکنولوژی اسمز معکوس را با ایجاد نخستین ممبرین استات سلولز نا متقارن ادامه دادند.

تحقیق در مورد این پیشرفت خوب و امیدوار کننده منجر به ایجاد پیکربندی بهتر و جدیدتر اجزای اسمز معکوس شد، به طوریکه امروزه این صنعت اکثرا اجزای مارپیچ فنری و در برخی موارد اجزای فیبر توخالی را تولید می کنند. دراوایل سال 1980 تحقیق و بررسی در لابراتوارهای دولتی آمریکا، منجر به تولید نخستین ممبرین پلی آمیر مرکب شد. این ممبرین ها عمدتاً نسبت به ممبرین های سلولزیک، از جریان تراوش و نمک زدایی بالاتری برخوردارند.

امروزه با معرفی ESPA3 توسط هیدراناتیک ها، این صنعت با ترتیب کاهش بزرگی در مسیر نمک، به افزایش 20 دفعه ای در جریان هر فشار بر روی ممبرین های سلولزیک اصلی رسیده است.

نیمه تراوا چیست :

نیمه تراوا به ممبرینی اشاره می کند که به طور انتخابی به اقسام خاصی اجازه عبور می دهد در حالیکه الباقی گونه ها باقی می مانند.

در واقع بیشتر گونه ها از ممبرین خواهند گذشت اما با سرعت متفاوت و قابل توجه.

در اسمز معکوس، محلول (آب) با سرعت بیشتری نسبت به ذرات نامحلول (نمکها) از ممبرین ها عبور می کنند، با توجه به اینکه آب خالص تولید می شود، پیامد نهایی این است که تفکیک حلال حل شده روی می دهد. در برخی موارد عدم آبیاری باعث غلیظ شدن نمک می شود.

اسمز چیست :

اسمز یک روش و شیوه نرمال(طبیعی) شامل عبور یک محلول غیلظ از میان مانع ممبرین نیمه تراوا می باشد. یک مخزن آب خالص را با ممبرین نیمه تراوا که به دو قسمت تقسیم شده، تصور کنید. آب خالص در مقایسه با دو قسمت یک ممبرین نیمه تراوا ایده آل در فشار و دما برابر از میان ممبرین ها عبور نمی کند، زیرا اختلاف سطح شیمیایی دو قسمت برابر است.

اگر نمک قابل حل به یک قسمت اضافه شود، اختلاف سطح شیمیایی این محلول نمک کاهش پیدا می کند. استمراراً قسمت آب خالص از میان ممبرین به سمت قسمت محلول نمک حرکت می کند تا تعادل اختلاف سطح شیمیایی احیاء گردد.

در شرایط علمی، دو قسمت مخزن از لحاظ اختلاف سطح شیمیایی شان تفاوت دارند و محلول، از طرف اسمز، اختلاف سطح شیمیایی اش را در کل سیستم همسان می سازد. تعادل زمانی برقرار می شود که ناهمسانی و تفاوت فشار هیدرواستاتیک ناشی از تغییرات گنجایش حجم در قسمت، با فشار اسمزی برابر می شود. فشار اسمزی، یک تناسب خاصیت محلول به غلظت نمک و استقلال ممبرین است.

اسمز معکوس چیست

در مخزن، آب به سمت قسمت نمک دار ممبرین حرکت می کند تا تعادل برقرار شود. به کارگیری فشار خارجی برای همسان سازی قسمت محلول نمک با فشار اسمزی همچنین باعث برقراری تعادل خواهد شد.

فشار مضاعف باعث افزایش اختلاف سطح شیمیایی آب موجود در محلول نمک می شود و سبب عبور حلال به سمت قسمت آب خالص می گردد. زیرا در آن حالت دارای اختلاف سطح شیمیایی پائین تری می باشد.

این پدیده اسمز معکوس نامیده می شود.

نیروی محرک شیوه اسمز معکوس، فشار کاربردی است. مقدار انرژی مورد نیاز برای تفکیک اسمزی مستقیماًً به میزان شوری حلال مربوط می شود. بنابراین، انرژی بیشتری برای تولید مقدار یکسان آب از حلال با غلظت بالای نمک لازم است.

اسمز معکوس چگونه کار می کند:

برای درک اسمز معکوس بهتر است با اسمز نرمال شروع کنیم. بر طبق دیکشنری وبستر هریام، اسمز به معنای حرکت و جنبش حلال از ممبرین نیمه تراوا (مثل سلول زنده) به داخل محلول بسیار غلیظ شده ای است که تمایل به همسان سازی غلظت حل شده روی دو طرف ممبرین دارند. این یک تعریف صحیح محسوب می شود.

در سمت چپ، بشر پر از آب قرار دارد و مخزنی که در آب نیمه غوطه ور است. همانطور که انتظار دارید سطح آب در مخزن به اندازه سطح آب در بشر است.

در آنجا، انتهای مخزن به ممبرین نیمه تراوا چسبیده است و مخزن با محلول نمکی نیمه پر است و در آن غوطه ور است. در ابتدا سطح محلول نمک و آب برابر است اما با گذشت زمان، وقایع غیر منتظره ای روی می دهد.

آب داخل مخزن افزایش می یابد. این افزایش را به فشار اسمزی نسبت می دهند.

ممبرین نیمه تراوا ممبرینی است که برخی از اتم ها یا مولکول ها را عبور می دهد، اما مانع عبور بقیه می گردد.

ممبرین است اما تقریبا برای هر چیزی که ما معمولاً از آن عبور می دهیم، ناتراوا می باشد.

مثال ممبرین نا تراوا، آستر روده های شما یا دیوار سلول است gore-tex از یک ممبرین نیمه تراوا معمول دیگر است.

ساختار gore-tex شامل لایه نسبتاً نازک پلاستیکی است که در داخل آن میلیون ها روزنه کوچک ایجاد کرده اند. روزنه ها برای عبور بخار آب از آن به اندازه کافی بزرگ هستند اما برای جلوگیری از عبور آب مایع به اندازه کافی کوچکند.

ممبرین به غیر از مولکول های نمک به مولکول های آب اجازه عبور میدهد.

یک روش برای درک فشار اسمزی این است که مولکول های آب را بر روی دو طرف ممبرین تصور کنید.

این تصور در تضاد با Brownian motion است.

بر روی قسمت نمکی، بعضی از روزنه ها با اتم های نمک مسدود شده اند اما در قسمت آب خالص چنین چیزی وجود ندارد.

بنابراین آب بیشتری از قسمت آب خالص عبور می کند، چون روزنه های بیشتری برای عبور آب خالص در قسمت آب خالص وجود دارد.

آب موجود در قسمت نمکی افزایش می یابد تا یکی از این دو حالت روی دهد:

1. غلظت نمک در دو طرف ممبرین مساوی شود، البته در این مورد این حالت روی نمی دهد، چون آب خالص در یک قسمت و آب شور در طرف دیگر وجود دارد.

2. همانطور که ارتفاع ستون آب شور افزایش می یابد فشار آب نیز افزایش پیدا می کند تا اینکه فشار اسمزی برابر شود. در این نقطه اسمز متوقف خواهد شد.

به هر حال، اسمز دلیل این مسئله است که نوشیدن آب شور (مثل آب اقیانوس) شما را خواهد کشت. زمانی که آب شور وارد معده تان می شود، فشار اسمزی، آب را به بیرون بدنتان هدایت می کند، تا نمک در داخل معده شما رقیق شود، بنابراین شما آب بدنتان را از دست می دهید (آب بدنتان خشک می شود) و می میرید.

در اسمز معکوس، هدف این است که از ممبرین به گونه ای استفاده شود که شبیه فیلتری برای تولید آب قابل نوشیدنی آب شور (یا آب آلوده دیگر) عمل نماید.

آب شور روی یک طرف ممبرین گذاشته می شود و فشار برای متوقف کردن اعمال می شود.

سپس وارونه می شود، یعنی جریان اسمزی روی می دهد، در مجموع این کار فشار زیادی می گیرد و نسبتاً کند پیش می رود اما به هر حال این کار انجام می شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 882 تاريخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 ساعت: 2:27

دانلود کتابچه بهداشت محیط از سایت سلامت و محیط کار

http://markazsalamat.behdasht.gov.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=358&pageid=50781

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 871 تاريخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 ساعت: 2:19

دانلود اطلاعيه بهداشتي سالمسازي سبزيجات، جوانه غلات و محصولات سالادي

مركز سلامت محيط و كار

http://markazsalamat.behdasht.gov.ir/uploads/salemsazi_sabzijat-new-pic[1]_172133.pdf

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 891 تاريخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 ساعت: 2:14

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1055 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 23:11

نظر سنجی

در قانون پسماندهای پزشکی ایران مصوب 1383 در کدام ماده مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و بازیافت آنها ممنوع اعلام شده است؟

خبرنامه