مهندسی بهداشت محیط

ساخت وبلاگ
مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1060 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 23:11

مقدمه و اهمیت موضوع: استفاده از فن‌آوری‌های نوین در تمامی فعالیت‌ها موضوعی چالش برانگیز است از سویی تولید کنندگان و ارائه دهندگان وسایل و روش‌های جدید بر موثر بودن روش و دستگاه خود اصرار می‌ورزند و از سوی دیگر مسئولین در استفاده از آنها تردید دارند. HTA فن‌آوری را به لحاظ ایمنی، اثربخشی ایده‌آل و معمول، بعد اقتصادی، عدالت، ملاحظات اخلاقی و حتی جنبه‌های سیاسی توسط تیمی از متخصصین گروه‌های مختلف علوم بهداشتی و درمانی مورد مطالعه قرار داده و گزارش مستند خود را ارائه می‌نماید.

مواد و روشها: جهت بررسی وضعیت دفع زباله‌های بیمارستانی در استان قزوین از  اسناد و مدارک موجود استفاده گردید و با طراحی و تکمیل پرسشنامه اطلاعات مربوطه استخراج گردید.مستنداتی نیز در بخش‌های شش‌گانه: تفكيك در مبدأ تولید- جمع‌آوری از بخش‌ها- حمل در بیمارستان- نگهداری موقت- دفع- نیروی انسانی از جداول موجود در پرتال مرکز سلامت محیط و کار استخراج گردید.

نتایج و بحث: دفع زباله‌های عفونی به نحو ایمن یکی مهم‌ترین مشکلات مراکز بیمارستانی است. به ویژه این‌که مطابق با قانون مدیریت پسماند وظیفه دفع یا بی‌خطر‌سازی آن به عهده مراکز تولیدکننده گذارده شده است. از این رو مدیران بخش‌های تولیدکننده زباله عفونی در انتخاب نحوه‌ی بی‌خطرسازی و نوع دستگاه‌های امحا کننده مردد هستند. زیرا تنوع این نوع پسماند و نیز تنوع روش‌های دفع و بی‌خطرسازی گاهاً باعث صرف هزینه‌های گزاف و بی‌نتیجه خواهد گردید. در استان قزوین با دارا بودن 14 بیمارستان و 1370 تخت بیمارستانی روزانه 5122 کیلوگرم زباله بیمارستانی و در نتیجه 1533 کیلوگرم زباله عفونی تولید می‌شود که برای بی‌خطر سازی آن از دستگاه‌های اتوکلاو- هیدروکلاو- کمی‌کلاو، از محصولات تولید داخل کشور و یا وارداتی استفاده می‌شود. بررسی از طریق روش HTA  و آیتم‌های مربوط به آن، کارایی هریک از این روش‌های بکار رفته را نشان داده است.

نتیجه‌گیری: در صورت تصمیم‌گیری قطعی در خصوص استفاده و یا عدم استفاده از خردکن، دستگاه‌های اتوکلاو از محصولات تولید داخل کشور مناسب‌ترین‌ها خواهند بود.دستگاه‌های هیدروکلاو به دلیل راندمان خوب و نیز ساخت در داخل کشور در اولویت دوم هستند.دستگاه‌های بی‌خطرساز شیمیایی(کمی‌کلاو) در صورت استفاده صحیح و مناسب از ماده گندزدای معرفی شده توسط شرکت سازنده در اماکن دارای تولید زباله با حجم کمتر، قابل توصیه هستند. دستگاه‌های اتوکلاو (استری فلش) به دلیل عدم کارآیی مناسب و نیز هزینه برای جهت واردات از خارج از کشور و استهلاک بالا به هیچ‌وجه توصیه نمی‌گردند.

کلمات کلیدی:HTA ، پسماند بیمارستانی، قزوین

 

رفرنس: شانزدهمین همایش بهداشت محیط- مهر ۹۲

 

نویسندگان:

محسن نوری، دکتر کاظم ندافی، مریم صباغیان

دانلود متن کامل مقاله


 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1323 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 23:04

مقدمه و اهمیت موضوع: آلودگی هوا یکی از مشکلات شهر های بزرگ و صنعتی جهان می باشد و به طور جدی سلامتی ساکنین این شهر ها را تهدید می نماید. با توجه به اهمیت این موضوع  خصوصا در ایران که میزان آلاینده ها به خاطر صنایع و کارخانه ها و استفاده از وسایل نقلیه با سوخت های فسیلی، در شهرهای بزرگ به حد بحرانی رسیده است؛ میزان مرگ ومیر و بیماری ها و خسارات ناشی از آلودگی قابل توجه است. لذا لزوم انجام مطالعات گسترده و انجام اقدامات جدی در زمینه کاهش آلودگی بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه اثرات آلاینده های مهم هوا بر روی بیماری های قلبی ، تنفسی ، فوت و تصادفات در شهرستان شیراز مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روشها: به این منظور مراجعین به اورژانس (مرکز فوریت های پزشکی شیراز ) به علت بیماری های قلبی ، تنفسی ، فوت و تصادفات به صورت روزانه در نظر گرفته و غلظت آلاینده ها ی فوق به صورت روزانه از سازمان حفاظت محیط زیست شیراز در دو ایستگاه واقع در میدان امام حسین و دروازه کازرون در تاریخ 01/07/ 1390 لغایت 30 /07/1391 اخذ شد . این داده ها با استفاده از نرم افزار stata تجزیه و تحلیل شد.

نتایج و بحث: نتایج بدست آمده بیانگر رابطه ی معنی داری بین آلاینده های هوا مانند co، so2  ، اکسید ها ی نیتروژن(No  وNo2) ، O3  و ذرات معلق با تصادفات (Pvalue<0/05   ) بود . نتایج بدست آمده در مورد آلاینده ی مونوکسید کربن حاکی از آن است که به ازاء یک واحد افزایش Co  تعداد تصادفات 1/1 برابر افزایش می یابد . بین بیماری های تنفسی و No نیز رابطه معنی داری وجود داشت؛ اما با سایر آلاینده ها رابطه ی معنی داری ندارد . همچنین  بین بیماری های قلبی و No2   و  So2 رابطه ی معنی دار وجود داشت.

نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که از همه بیشتر میزان تصادفات با افزایش غلظت آلاینده ها در ارتباط است و با افزایش غلظت گازهای NO2 ، O3 و NO به ترتیب افزایش قابل ملاحظه ای در میزان تصادفات اتفاق می افتد. اما نکته ای که در مورد گازNO وجود دارد این است که غلظت این گاز در هوا بسیار جزئی و کم است و هیچ گاه به بالاتر از حد مجاز نمی رسد که بخواهد افزایشی چشمگیر را در میزان تصادفات به وجود آورد و از لحظ منطقی به هیچ وجه این اتفاق نمی افتد.

 

کلمات کلیدی: آلودگی هوا، اورژانس، شیراز، تصادف، بیماران قلبی

رفرنس:شانزدهمین همایش بهداشت محیط- مهر ۹۲

نویسندگان: ابوالفضل اژدرپور اسفندآبادی ، علی سلیمانی ، سمانه خادمی،زینب شرفی)، ماهرخ جلیلی 

 

دانلود متن کامل مقاله 

 
مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 875 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 22:59

 مقدمه و اهمیت موضوع: در سال‏های اخیر تماس با ذرات هوابرد به صورت یک مشکل عمده مطرح شده است که سلامتی انسان را به مخاطره می‏اندازد. مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان داده است که آئروسل‏های موجود در هوا می‏توانند به عنوان عاملی برای انتشار میکروارگانیسم‏ها باشند. میکروب‏های هوا می‏توانند باعث عفونت‏های تنفسی در بیمارانی که ضعف ایمنی دارند شده و مسبب بیماری‏های مسری باشند. این مطالعه با هدف اندازه­گیری غلظت اکتینومیست‏ها و تأثیر پارامترهای محیطی اعم از رطوبت نسبی، دما، سرعت باد وUVindex بر غلظت اکتینومیست‏ها در هوای شهر اهواز در شرایط عادی،نیمه‏گرد‏و‏غباری و گرد‏و‏غباری انجام گرفت.

مواد و روش‏ها: نمونه‏برداری از هوا برای تشخیص حضور اکتینومیست‏ها توسط نمونه بردار میکروبی هوا (Quick Take-30,SKC,USA) صورت گرفت. محیط کشت مورد استفاده محیط کشتTryptic Soy Agar (TSA) بود که محیط کشت مخصوص برای باکتری‌ها است. کلنی‌های رشد یافته بر روی محیط کشت مغذی (TSA ) به روش مستقیم و با استفاده از دستگاه کلنی کانتر شمارش شد و بر حسب واحد تشکیل کلنی بر متر مکعب (CFU/m3) بیان شد.

نتایج و بحث: تعداد کلنی اکتینومیست در روزهای گرد‏و‏غباری (5/2 برابر) روزهای عادی و در روزهای نیمه گرد‏و‏غباری (66/1 برابر) میانگین روزهای عادی ‏می‏‏‏باشد. آلوده‏ترین ماه به تعداد کلنی تشکیل شده در بهمن ماه‌ و اسفند ماه مشاهده گردید و در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز و بهار میزان آلودگی بیشتر بود. همچنین ارتباط بین غلظت ذرات با تعداد کلنی تشکیل شده در متر مکعب هوا از لحاظ آماری معنی دار بود. و بین غلظت اکتینومیست‏ها با دمای محیط (ارتباط معکوس) و با سرعت باد،PM10,PM2.5 (ارتباط مثبت) معنی داری برقرار بود.

نتیجه‏گیری: هر چه محیط دارای تراکم جمعیتی بیشتر و ترافیک شدید تر و پوشش گیاهی کمتر باشد غلظت باکتری‏ها و اکتینومیست‏ها در آن محیط بیشتر است. نتایج حاکی از آن است که در فصل زمستان در شرایطی که رطوبت نسبی هوا کمتر از 50 درصد و دمای هوا بین0C 10-6 و یا رطوبت هوا بین 70- 61درصد و دمای هوا بین0C 3-0باشد، تعداد کلنی تشکیل شده در بیشترین حد خود خواهد بود بویژه اگر این شرایط با پدیده وارونگی همراه باشد.

کلمات کلیدی: آلودگی هوا، بیو‏آئروسل، اکتینومیست، گرد‏و‏غبار، اهواز

رفرنس: شانزدهمین همایش بهداشت محیط- مهر ۹۲

نویسندگان:

فاطمه خدارحمی، غلامرضا گودرزی، عبدالرزاق هاشمی شهرکی، نادعلی علوی بختیاروند، کامبیز احمدی انگالی، علی‏اکبر بابایی، موسی مدحجی

دانلود متن کامل مقاله

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 953 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 22:53

مقدمه و اهمیت موضوع: فلزات سنگین از مهمترین آلاینده­های زیست محیطی محسوب می­شوند. کروم شش ظرفیتی از جمله مهمترین فلزات سنگین است که در بسیاری از فاضلاب­های صنعتی نظیز آبکاری یافت شده و دارای مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی حادی می­باشد. هدف از این مطالعه بررسی کارایی پوسته سبز بادام در حذف کروم شش ظرفیتی از  فاضلاب مصنوعی و بررسی تاثیر پارامتر­های مختلف بر فرایند جذب می­باشد.

مواد و روشها: اين مطالعه يك مطالعه بنيادي-كاربردي مي­باشد كه در آزمايشگاه شيمي آب و فاضلاب دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بیرجند انجام گرديد. در اين مطالعه حذف كروم شش ظرفيتي با استفاده پوسته سبز بادام با تغييرات pH ، زمان تماس، مقدار ماده جاذب و غلظت اوليه كروم شش ظرفيتي در سيستم ناپيوسته مورد بررسي قرار گرفت، و نتايج توسط نرم افزار  Excel تجزيه و تحليل گرديد.

نتایج و بحث: نتایج نشان داد که کارایی راندمان حذف کروم شش ظرفیتی با افزایش دوز جاذب افزایش و با افزایشpH  محلول و غلظت اولیه کاهش می­یابد، به طوری که افزایش دوز از gr/l 2 به gr/l24، منجر به افزایش راندمان جذب برای غلظت mg/l20 گردید. افزایش pH  از 2 به 10 نیز منجر به کاهش راندمان جذب شد.

نتیجه گیری: :  این مطالعه نشان داد پوسته سبز بادام در شرایط اسیدی دارای عملکرد مطلوبی بوده و به عنوان ماده جاذب ارزان قیمتی می­توان از آن برای تصفیه فاضلاب­های حاوی کروم (VI) استفاده کرد.

 

کلمات کلیدی: پوست سبز بادام، کروم شش ظرفیتی، جذب.

نویسندگان:

نگین ناصح، بهنام باریک بین ، لعبت تقوی، عليرضا حريفي

دانلود متن کامل مقاله

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1084 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 22:43

چکیده:

مقدمه و اهمیت موضوع : یکی ازگزینه های مناسب برای تصفیه فاضلاب مناطق روستایی که از سالیان گذشته کاربرد آن رواج یافته است، مخازن سپتیک  می باشد. به دلیل ناکافی بودن راندمان تصفیه توسط این سیستم جهت تخلیه پساب به محیط زیست، استفاده مجدد از پساب و بمنظور افزايش كيفيت پساب خروجي این مخازن، تصفیه تکمیلی پساب ضروری است.  یکی از مناسبترین روشها برای این منظوراستفاده از صافی شنی درشت دانه با جریان افقی می باشد. هدف از مطالعه، امکان سنجی و تدوین ضوابط و مبانی طراحی و کاربرد این روش در تصفیه  تکمیلی  پساب سپتیک تانک روستای مرادتپه کرج، در حذف BOD ،COD ، مواد معلق ، فسفرکل ، نيتروژن کجلدال ، کدورت و کل کلیفرم بود.

مواد و روش ها: اين پژوهش  به صورت تجربي و در مقياس  پايلوت انجام شد. در محل ورودی ايستگاه پمپاژ تصفيه خانه فاضلاب روستای مراد تپه کرج که پساب مخازن سپتیک شبکه جمع آوری وارد آن می شود، واحد پايلوت صافي درشت دانه استوانه اي شكل با جريان افقي ، به شعاع 25/0 متر ، طول 4 متر و داراي سه لايه  نصب گرديد. عمليات نمونه برداري به صورت هم زمان و روزانه از ورودي و خروجي صافي در سه نرخ فيلتراسيون 5/0,  1 و 5/1  متر در ساعت،  انجام شد.

نتایج و بحث: راندمان حذف کل کليفرم ها در نرخ های مختلف فيلتراسيون از84 تا 4/99 درصد متغیر بود. برای حذف   COD در حالت عملکرد بهينه در نرخ فيلتراسيون 5/0  متر درساعت ميانگين حذف 6/56 درصد و کمترین میزان حذف در نرخ فيلتراسيون 5/1 متر در ساعت، با ميانگين حذف 9/38 درصد بدست آمد. در رابطه با  حذف   BOD در نرخ فيلتراسيون 5/0 متر در ساعت، ميانگين حذف 5/68 بدست آمد. حذف TSS در اين مطالعه در حالت عملکرد بهينه در نرخ فيلتراسيون 5/0 متر در ساعت، ميانگين حذف 6/78 درصد بدست آمد. متوسط غلظت كل نيتروژن کجدال پساب پايلوت حداکثر 25/9 mg/L as NH3 ، بود.

نتیجه گیری: براساس نتایج حاصله، درنظرگرفتن میزان بارگذاری حداکثر 5 متر برساعت برای صافی شنی درشت دانه با جریان افقی، در تصفیه پساب مخازن سپتیک برای دستیابی به استانداردهای تخلیه پساب درآب های سطحی و تخلیه درچاههای جاذب، و درنظرگرفتن میزان بارگذاری حداقل 1 متر برساعت برای دستیابی به استانداردهای استفاده مجدد از پساب در آبیاری محصولات کشاورزی همراه با گندزدایی در منا طق روستایی ضروری است.

کلمات کلیدی : مناطق روستایی ، تصفیه فاضلاب ، سپتیک تانک، صافی شنی درشت دانه با جریان افقی

نویسندگان:

محمد فهیمی نیا  ،  محمد خزایی،  رویا اردانی ،  مجتبی صیادی،  وحیده فهیمی نیا

دانلود متن کامل مقاله

 
مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 937 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 22:38

مقدمه:اکسایش کانی های مختلف موجود در مواد زغالی و باطله از جمله کانی های سولفیدی باعث پیدایش بزرگترین مسئله زیست محیطی معادن به نام پساب معادن شده است .این پساب ها می توانند فلزات سنگین را در خود حل کرده ودر آب های زیر زمینی نفوذ کنند اگر این آبها به بیرون پمپاژ شوند می توانند خاک ،گیاهان وآبهای سطحی را آلوده کنند.

ترکیب زغال سنگ وشرایط تشکیل پیچیده آن علت تجمع عناصری از قبیل عناصر سبک لیتیم وبریلیم و عناصر غیر فلزی (Se،As،Bi...) ،فلزات سنگین B,Br,Fe,Na… (وعناصر نادر خاک می شود که هر کدام از این موارد در حین عملیات استخراج وارد پساب معدن شده و بر کیفیت آن اثر می گذارد(2). معادن زغال‌سنگ منطقه کوهبنان، از جمله معادن فعال ايران هستند که بعد از طبس بالاترين ذخيره را دارا بوده و به‌عنوان تامين‌کننده اصلي زغال مورد نياز ذوب‌آهن اصفهان مطرح هستند در حال حاضر معادن منطقه کوهبنان کرمان به 4 منطقه معدني كه شامل منطقه اصلي (پابدانا)، منطقه معدن هشوني، منطقه همكار و معدن كمسار است.

روش کار:مطالعه حاضر مطالعه ای مقطعی بود که در فصل بهار 92 انجام گرفت .جهت انجام تحقیق اززهاب خروجی، دساندری معدن هشونی کوهبنان،سه نمونه گرفته شد .این نمونه ها به فاصله یک ماه از یکدیگر ودر ماههای فروردین ، اردیبهشت وخرداد سال 92 بود.تمامی آزمایشها (pH ،هدایت الکتریکی ،بی کربنات ،سولفات ،سختی ،نیترات،سدیم ،پتاسیم ،سرب ،مس ،کادمیم ،نیکل )بر اساس روش های استاندارد انجام گرفت .نتایج با استانداردهای آب آشامیدنی وآب کشاورزی مقایسه شدند.

یافته ها:نتایج مشخص نمودند که نمونه ها حاوی مقادیربسیار بالایی موادمعلق می باشند و با توجه به این که از این پساب برای کشاورزی و آبیاری فضای سبزونیز حمام کارگران معدن  استفاده می شود مسلما ایجاد مشکلاتی در این زمینه می کند. مقدار سختی کل در نمونه ها  در حد استاندارد بود امامقدار Mg از استانداردهای آب آشامیدنی وکشاورزی بالاتر است. مقدارHCO3  دو برابر استاندار آب کشاورزی است .میزان سدیم نمونه ها بالاتر از مجاز آشامیدن و نیز کشاورزی بود .این نتایج نشان می دهداین آب ازنوع بیکربناتهمنیزیکو سدیم میباشد. مشخص شد که که مقدار متوسط مس ونیکل در پساب معدن هشونی کوهبنان از حد استاندارد کمتر است اما مقدار فلزات سرب(تا 7برابر استانداردآب آشامیدنی )،فلز کبالت (دوبرابر استاندارد آب آشامیدنی )وفلز کادمیم (چندین برابر استاندارد )می باشند.

با توجه به اینکه این منطقه دارای منابع زیاد آب زیر زمینی وبارش سالانه 141 میلیمتر ودمای میانگین 14 درجه سانتیگراد می باشدو منطقه دارای ذخایر زغال سنگ بالایی است. انتظار می رود که این آلودگی ها اثرات زیادی بر محیط زیست این منطقه بگذاردعلاوه بر این ،این آلودگی ها نیز به نوبه خود خطرات زیادی را برای منطقه مسکونی پابدانا که در نزدیکی معدن هشونی واقع است دارد که این امر اهمیت زیاد مطالعه بیشتر بر روی پساب های معدن هشونی را آشکار می کند.

کلمات کلیدی:پساب معادن، معدن زغال سنگ هشونی ، کرمان

رفرنس: شانزدهمین همایش بهداشت محیط - مهر ۹۲

نویسندگان:

مهشید لؤلؤئی ،یونس جهانی ،معظمه اسفندیارپور، فهیمه محمد حسنی جور

 

دانلود متن کامل مقاله

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1130 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 ساعت: 22:31

کاردانی به کارشناسی سال 1391

کاردانی به کارشناسی 1386

کاردانی به کارشناسی 1388

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 809 تاريخ : شنبه 26 بهمن 1392 ساعت: 22:53

در این صفحه فقط استخدامی های بهداشت محیط قرار داده می شود
(سایت بهداشت محیط در قبال آگهی ها هیچگونه مسولیتی ندارد)

اولین صفحه اختصاصی استخدامی بهداشت محیط در ایران

 

 

 

 

 

سایت اطلاع رسانی استخدامی

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 966 تاريخ : پنجشنبه 3 بهمن 1392 ساعت: 20:44

نوشتن پروپوزال و استخراج مقاله از پایان نامه  در مدت زمان کم با نازلترین قیمت

با ما تماس بگیرید

[email protected]

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 940 تاريخ : پنجشنبه 3 بهمن 1392 ساعت: 20:49

اين مقاله بررسي توليد و تركيب زباله هاي شهري را در چين ارائه مي كند و يك مرور جامعي بر وضعيت رايج مديريت زباله هاي شهري و اناليز مشكلات موجود در جمع آوري، جداسازي، بازچرخش و دفع و بعضي ژيشنهادهايي  براي بهبود سيستمهاي زباله هاي شهري در آينده ارائه مي دهد. در كشور چين همزمان با شهرسازي ، رشد جمعيت و صنعتي شدن، كميت توليد مواد زائد شهري  به سرعت افزايش پيدا كرده است. كل مقدار زباله هاي شهري از 3/31 ميليون تن در سال 1980 به 212 ميليون تن در سال 2006 و ميزان توليد مواد زائد از 5/0 كيلوگرم به ازآئ هر نفر در روز در سال 1980 به 98/0 كيلوگرم به ازآئ هر نفر در روز در سال 2006 افزايش پيدا كره است. در حال حاضر تركيب زباله در چين تركيب زباله به خاطر افزايش مواد زائد آشپزخانه اي در چين ميزان مواد آلي و رطوبت (تقريبا 60 درصد) افزايش پيدا كرده است. كل مقدار مواد زائد جمع آوري و انتقال داده شده در سال 2006، 148 ميليون تن در سال بود كه از آن مقدار 4/91 درصد لندفيل(دفن در زمين)، 4/6 درصد سوزانده و 2/2 درصد كمپوست شده بودند.  به طور كلي ميزان تصفيه مواد زائد شهري در چين تقريبا 62 درصد در سال2007 بود . در سال 2007 حدود 460 تاسيسات براي مديريت مواد زائد بود كه از اين تعداد 366 مكان لندفيل، 17 كارخانه كمپوست و 66 كارخانه زباله سوز بود. اين مقاله در نظر دارد چالشها و فرصتهاي روبروي مديريت مواد زائد شهري را در چين مورد توجه قرار دارد و تعدادي نيز توصيه براي كمك به بهبود و پيشرفت مديريت مواد زائد شهري در چين ارائه نمايد.جمعيت چين در طي دو دهه گذشته همراه با بهبود وضعيت اقتصادي افزايش يافته است. پيشرفت و توسعه چين به طور غير منتظره اي با افزايش مقدار مواد زائد همراه بوده است. هيچ كشور ديگري همانند چين با افزايش توليد زباله همراه نبوده است.

توليد و تركيب مواد زائد جامد شهري در چين:

در حال حاضر در حدود 29 درصد از كل مواد زائد توليدي در جهان در چين توليد مي شود. در سال 2004 چين از بزرگترين توليد كننده مواد زائد آمريكا پيشي گرفته است. در مقايسه با ساير كشورهاي توسعه يافته چين در بين كشورهاي توليد كننده كم مواد زائد به ازاء هر توليد كننده ميث باشد. در سال 2006 ميزان توليد زباله 8/0 تا 1 كيلوگرم به ازاء هر نفر بوده است در حاليكه در كشورهاي توسعه يافته اين مقدار 43/1 تل 08/2 مي باشد. عمده تركيبات مواد زائد شهري در چين شامل خاكستر ذغال كه از تنورهاي خانگي توليد مي شود كه از چوب براي گرم كردن خانه و پختن غذا به وي‍ه در روستاها انجام مي شود. در حال حاضر مقدار خاكستر به دليل جايگزيني سوخت گاز به جاي ذغال كم شده و انتظار مي رود تا سال 2030 خاكستر ذعال در مواد زائد به حد خيلي كمتري برسد. جريان توليد زباله در چين به سمت بيشتر شدن كاغذ، پلاستيك و چند لامينتها در تركيب زباله پيش مي رود.

مديريت مواد زائد شهري حال حاضر در چين

در چين، انجام سيستم مديريت مواد زائد شهري به فاكتورهاي مهمي از قبيل وضعيت كشورها، نيازهاي محيزي، استرات‍يها در مديريت محيط، سياست انرزي، امكانات و توانمنديهاي اقتصادي و فني و آموزش و آگاهي شهروندان نسبت به محيط بستگي دارد.

جمع آوري مواد زائد

سرويسهاي جمع آوري مواد زائد به طور گسترده اي بين شهرهاي چين و ختي نواحي مختلف در شهرها تفاوت دارد. اصطلاح فرمر به اين واقعيت اشاره دارد كه ساكنين با شنيدن صداي زنگ گاريها زباله ها را به سطح خيابان براي دفع مي آورند. اين روش در قسمتهاي جنوبي چين يك روش قابل قبولي براي ساكنين مي باشد. با توسعه شهر نشيني ساختماهاي بلند طبقه به تعداشان افزوده شده است. بنابراين تاسيسات شهري معمولا به صورت شوتينك بهره برداري مي شوند. روش شوت زباله و گاريهاي زنگ دار تقريبا از رده خارج شده و از سال 2000 سيستمهاي جديدي به كار گرفته شده اند. در حال حاضر ساكنين زباله هاي خود را در كيسه هاي جمع اوري كرده و در كنار خيابان در محلهايي كه براي جمع اوري زباله در نظر گرفته شده است قرار مي دهند و سپس توسط افراد مسئول و كاميونها زباله ها به محلهاي دفع يا ساير مكانها برده مي شود.

جداسازي و بازچرخش مواد زائد

مواد زائد توليد شده تركيبي از سه گروه از مواد مي باشد: مواد آلي(مواد زائد آشپزخانه، ضايعات باغ و...)، مواد معدني غير قابل باز چرخش(خاكستر ذغال،سايندر، گردو خاك و غيره) و مواد قابل باز چرخش(كاغذ، پلاستيك، شيشه و فلزات و غيره). ساكنين مواد قابل بازچرخش خود را به خريداراني كه خريداران خانه به خانه ناميده مي شوند مي فروشند و يا در محلهايي كه براي جمعآوري مواد قابل بازچرخش قرار داده اشت قرار مي دهند. دوره گردها نيز مواد خريداري شده را به محلهايي كه به طور عمده مواد زائد قابل بازچرخش را به عنوان مواد اوليه مي فروشند تحويل داده و بهايش را دريافت مي كنند. در چين، از آنجائيكه محلهاي خريداري دولتي مواد قابل بازچرخش كمي وجود دارد معمولا توسط بخشهاي اينفرمال هدايت و مديريت مي شود كه در همه سطوح و در تمامي مراحل مديريت مواد زائد اين عمل انجام مي شود، و اين عمل قويا بر جريان مواد زائد تاثير مي گذارد در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته تفاوتهاي قابل توجهي در جمع اوري مواد  قابل باز چرخش وجود دارد. اول از همه، كشورهاي توسعه يافته معمولا از برنامه هاي  كنار جدول خيابان استفاده مي كنند. جمع اوري قابل باز چرخش داخل سيستم را شامل مي شود براي مديريت مواد زائد شهري در اجتماعات و دولت شهري يا شركتهاي جمع اوري كننده مواد قابل باز چرخش را جمع آوري مي كنند و همراه با مواد زائد شهري منتقل مي كنند. به هر حال در چين مواد قابل بازچرخش و مواد زائد شهري به صورت جدا تصفيه و مديريت مي شوند. مواد قابل بازچرخش با ارزش اقتصادي معمولا جداش ده و فروخته مي شوند. تصفيه بقيه مواد زائد شهري هنوز در اختياز دولت شهري است.

لندفيل بهداشتي

دفع مواد زائد شهري در چين عمدتا در لندفيل انجام مي گيرد به اين دليل كه به صرفه بوده و مي تواند با مقدار و نوع مواد زائد در نوسان باشد. معمولا لندفيلها بوسيله وزارت ساختمان ساخته شده و توسط بخشهاي حفاظت محيط زيست مورد نظارت قرار مي گيرد. در سال 2007 نسبت به سال 2002 تعداد لندفيلها و تعداد كارخانجات كمپوست كم شده ولي تعداد زباله سوزها افزايش پيدا كرده است. تقريبا 30 درصد مواد زائد توليد شده در سال 2006 جمع اوري نشده اند. محدوديتهاي بودجه اي و اداري دليل اصلي براي جمع آوري و دفع نامناسب مواد زائد شهري بوده است.

زباله سوزي

زباله سوزي مواد زائد شهري مزاياي زيادي از جمله كاهش 90 درصد حجم مواد زائد و تقريبا كاهش 70 درصد جرم مواد آلي، تكميل گندزدايي، بازيافت انرژي و فوايد ديگري دارد. به هر حال زباله سوزي معمولا به دليل هزينه هاي زياد و انتشارات سمي محدود مي شود.

مشكلات موجود در مديريت مواد زائد شهري

جمع آوري مواد زائد

به طور كلي جمع اوري مواد زائد در چين هم به صورت رسمي و هم غيررسمي صورت مي گيرد كه البته غيررسمي دو برابر رسمي است. از طريق مواد زائد ممكن است اثر منفي روي سلامت و بهداشت كارگران جمع آوري كننده مواد زائد و زباله گردها باشد. هنگاميكه زباله گردها مواد قابل باز چرخش را از كانتيرها و ايستگاههاي زباله جمع اوري مي كنند، اغلب نا خواسته بقيه مواد زائد شهري را در محيط خيابان پراكنده مي كنند. اين زباله هاي پراكنده مشكلات بهداشتي و زيست محيطي زيادي را ايجاد مي كند.

جداسازي و باز چرخش مواد زائد

در چين بر خلاف كشورهاي توسعه يافته كه تك خانوارها بيشتر هستند مواد زائد شهري مي تواند با استفاده از كانتينرهاي مختلف كه با رنگهاي مختلفي همراه با برچسبهاي متفاوت و آگهي هاي  متفاوت به طور جداگانه مشخص شده اند، آپارتمانهاي چند طبقه مخصوصا در شهرهاي بزرگ بيشتر هستند و اين نسبتا جمع آوري مواد زائد شهري را مشكل مي كند چنانچه كه مواد زائد توليد شده از هر خانه مخلوط شده و در كيسه هايي جمع اوري مي شود. هم ميزان باز چرخش و بازيافت و همچنين سطح فني باز چرخش مواد زائد شهري در چين نسبت به ساير كشورها بنا به دلايلي پائين تر مي باشد:

اول: تلاش عمل باز چرخش نياز به تلاش زياد كارگر داردو اكثر مواد قابل بازچرخش توسط زباله گردها در فرآيند دفع انجام مي شود

دوم: مواد زائد بعد از حذف مواردي با ارزش اقتصادي ممكن است ارزش حرارتي كمتري داشته و براي زباله سوزي مناسب نباشد.

سوم: ساكنين در كشورهاي توسعه يافته معمولا مواد قابل بازچرخش را خودشان تقسيم بندي مي كنند و آنها را به مكانهاي مشخصي در اجتماعاتشان مي فرستند و بهاي براي دفع و حمل ونقل مي پردازند.

به هر حال اگرچه شايد در چين تبديل اقتصادي كاراترين روش براي تشويق ساكنين براي پيوستن به سيستم بازچرخش مي باشد. پيدا كردن يك bin بازچرخش در بعضي از شهرها بي نهايت مشكل است كه ممكن است دليل براي ساكيني جهت دفع همه مواد زائدشان با هم باشد. اين شايد به دليل نتيجه پائين بودن استاندارد زندگي ساكنين در چين در مقايسه با ساير كشورهاي توسعه يافته باشد، ...حقيقت كه آگاهي از محيطشان نيز پائين تر است. عامل ديگري كه بر صنعت بازچرخش تاثير مي گزارد اين است كه قيمت خريد وسايل باز چرخش شده بوسيله صنايع نسبتا كم است و بنابريان انگيزه اي را براي افراد جهت بازچرخش نمودن فراهم نمي كند بدون ايجاد بازار جهت خريد مواد قابل بازچرخش اين عمل نمي تواند به خوبي انجام شود. 

لندفيل بهداشتي

به طور عموم لندفيلها هم از نظر طراحي و هم از جنبه مديريتي خوب نيستند و به ندرت مواد زائد شهري را بر اساس استانداردهاي اروپا و امريكاي شمالي برآورد مي كنند. اگر چه بيش از 90 درصد مواد زائد توليد شده در چين به لندفيل فرستاد ه مي شود، در بعضي از شهرها، لندفيلها بيشتر  به صورت روباز تلنبار مي شوند و آن باعث به خطر افتادن سلامتي مردم و آلوده شدن محيط زيست مي گردد.بيوگاز كه تركيبي از گازهاي متان، دي اكسيدكربن و سولفيد هيدرو‍ژن است كه از تجزيه ميكروبي مواد آلي ناشي مي شوند و نگراني جدي از لندفيل مي باشند. پتانسيل جهاني گرمايش متان بيش از 20 برابر دي اكسيد كربن است. ميزان بازيابي گاز متان براي جلوگيري از ورود به محيط زيست در كشورهاي غربي 60 درصد بوده در حاليكه در چين تقريبا كمتر از 20 درصد مي باشد.محلهاي لندفيل به تدريج در اطرافشان به صورت دايره اي ساختمان سازي شده و اين به شدت باعث تحت تاثير قرار گرفتن سلامتي مردم شده است. به علت نياز به بودجه بالا در زمانيكه لندفيلها در فاصله دوري از اجتماع قرار مي گيرند و هزينه انتقال بالا معمولا پيدا كردن مكان مناسب لندفيل خيلي سخت است.

سوزاندن

در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته ارزش حرارتي زباله در چين به دليل بالا بودن رطوبت زباله و انهم به دليل بالابودن ميزان ضايعات مواد غذايي زباله ها براي سوزاندن مناسب نيستند. همچنين خاكستر زباله سوزي در اكثر كشورها همراه با سيمان براي ساختمان سازي استفاده مي شود(بعد از استخراج فلزات سنگين) ولي در چين اين كار خيلي كم صورت مي گيرد و با وارد شدن به محيط باعث مخاطراتي براي سلامتي مردم مي شود.

 

دريافت بها از توليدكنندگان زباله

در چين از هر خانوار در ماه 4/0 دلار  امريكا پول گرفته مي شود كه اين درآمد فقط مي تواند قسمت جزيي از هزينه هاي جمع اوري و انتقال و به طور كلي مديريت مواد زائد را برآورده بكند.

فرصتها و چشم اندازها

بهبود وضعيت جمع آوري زباله ها

بايستي ها مقامات محلي نقش سازماندهي و مديريت مواد زائد را انجام دهند كه اين كار باعث خواهد شد كارايي جمع آوري زباله و  همچنين پاكيزگي شهر دست يافتني باشد. در بعضي از شهرهاي چين از جمله هنگ زو يك سيستم جمع اوري مواد قابل بازچرخش جديدي تحت راهنمايي مقامات محلي ايجاد شده است كه بعد از جمع آوري مواد زائد شهري مواد قابل بازيافت را دسته بندي كرده و آنها را به فروشگاههاي خريدار مي  فروشد. البته روشهاي جداسازي مواد قابل بازچرخش با توجه به نوع زباله در محلات و شهرهاي مختلف فرق مي كند.

بهبود وضعيت جداسازي و عمل بازچرخش

كاهش توليد مواد زائد از منبع و همچنين عمل بازچرخش يك چالش مهمي در آينده چين خواهد بود. فاكتورهاي متعددي وجود دارد كه مي تواند كاربرد عملي سيستمهاي جداسازي از منبع  و عمل بازيافت در سطحه خانوار را در چين بهبود ببخشد.

اول: روش دسته بندي بايستي مشخص شود تا ساكنين با اصطلاحات و كلمات به خوبي اشنا شوند مانند(مواد قابل باز چرخش و مواد غيرقابل بازچرخش- مواد قابل احتراق و مواد غير قابل احتراق)

دوم: مواد زائد حاوي آب و رطوبت بالا از مواد قابل بازچرخش جداسازي شود تا عمل بازيافت به اساني انجام شود.

سوم: تاسيسات متراكم كننده براي سيستمهاي تصفيه مواد دزائد قابل بازچرخش نياز است توسعه داده شود.

چهارم: صنايع قابل بازچرخش نياز به بهبود از طريق حرفه اي شدن، بهبود استاندرادهاي توليدف توسعه بازار و بهتر شدن استاندارهاي بهره برداري دارد.

بهبود طراحي لندفيلها

بايست تاسيساتي براي پيش تصفيه مواد زائد قبل از وارد شدن مواد زائد به لندفيل اجام گيرد تا تجزيه مواد آلي در لندفيلها مدت زمان كمي طول بكشد و همچنين ميزان گاز گلخانه اي كمتري توليد شود.در آينده چين نياز به بهبود معيارهايي براي ايجاد مانع از ورود شيرابه به آبهاي زيرزيميني و جمع آوري گاز توليد شده مي تواند داشته باشد.

بهبود سطح دفع

ميزان تصفيه مواد زائد شهري در 2007 در چين 62 درصد بود. سطح نسبتا كم دفع به دليل سرمايه گذاري كم در اين بخش است. واضح است كه عدم حمايت مالي از بودجه شهري مركزي يك مانع بزرگي براي منابع سيستم جمع آوري محلي مواد زائد است كه با افزايش توليد مواد زائد روبرو هستند. تناسب بودجه اختصاص داده شده براي حفاظت از محيط زيست و سلامت مردم در چين خيلي كمتر در مقايسه با ساير كشورهاي توسعه يافته مي باشد. در آينده همه دست اندركاران بايستي در فرآيند برنامه ريزي و تصميم گيري در زمينه مواد زائد وارد شوند تا اينكه مديريت جامع مواد زائد اجرا شود. بايستي جايگاه بخش خصوصي در مديريت مواد زائد به خوبي تعريف و مشخص شود. همزمان كنترل و نظارتي نيز بر كار بخش خصوصي انجام شود. چين همچنين در اين زمينه نياز به سرمايه گذاري خارجي و حمايت بخش سرمايه گذاري داخلي را نياز دارد.

بهبود وضعيت دريافت بها و ماليات توليد زباله

بهبود اين وضعيت مي تواند براي فراهم نمودن حمايت بودجه اي براي دفع مواد زائد شهري موجود از طريق برنامه هاي بودجه اي همراه و همانند كاهش مقدار توليد مواد زائد شهري در چين مفيد باشد. اگر چه پرداخت بر اساس وزن و حجم مواد زائد توليدي كه به عبارتي پرداخت برا اساس ميزان توليد هزينه هاي بخش آژانس مديريت مواد زائد را مقداري افزايش خواهد داد و سبب ريختن زباله در بعضي از مناطق از سوي ساكنين خواهد شد و برآورد ميزان توليد زباله توسط ساكنين را مختل خواهد كرد ولي مي تواند انگيزه صرفه جويي اقتصادي براي مردم و خانوارها داشته باشد. در بعضي مواقع تامين هزينه دفع مواد زائد از سوي افراد كم درآمد نيز مساله اي است كه بايستي برنامه اي براي اين افراد وجود داشته باشد.

بهبود موازنه بين سطوح ايالتي و محلي

براي مديريت موثر مواد زائد شهري در چين مهم اين است كه مسوليتها، وظائف، حق و حقوق، عملكردها و ظرفيتها براي رسيدن به سطح مطلوب مديريت به طور مناسب توزيع شود. به منظ.ر دستيابي به اين هدف همه ارگانها و مسوليتها با هم دست به دست هم بدهند و با مشخص شدن وظيفه شان به طور شفاف كمك به بهبود وضعيت موجو نمايند.

نتيجه گيري:

1-     هنگاميكه يك سيستم اين فرمال مديريت مواد زائد شهري هنوز نقش اصلي را در چين بازي مي كند دولتهاي محلي بايستي اين سيستم ها را به طور مناسب سازماندهاي و برنامه ريزي كرده چنانچه اين سيستم بهتر بتواند با موسسات شهري همراه شود.

2-     جداسازي سيستماتيك مواد زائد يك بخش بحراني سيستم جامع مدريت مواد زائد شهري است و نياز است مواد زائد در منبع توليد به منظور كاهش مقدار مواد زائد نياز به دفع جداسازي و دسته بندي شود. مواد زائد آلي با مقدار رطوبت بالا بايستي از داخل مواد زائد قابل بازچرخش جدا شود.

3-     كاهش مواد زائد توليدي و افزايش ميزان باز چرخش مواد زائد قابل باز چرخش يك چالش مهمي در آينده مي باشد. صنايع براي مواد قابل باز چرخش نياز به بهبود از طريق حرفه اي شدن كارخانجات، توسعه بازار و استاداردهاي بهره برداري مشخص و بيشتر قابل دسترس بودن اين كارخانجات و استفاده از ظروف رنگي كددار براي جمع آئري مواد قابل باز چرخش در اجتماعات نياز دارند.

4-     لند فيل كردن يك روش پر استفاده اي براي دفه مواد زائد شهري در حال حاضر در چين مي باشد. تقربيا 90 درصد مواد زائد شهري در چين در لندفيلها قرار رداده مي شود. معيارهاي موجود براي ايجاد مانع در كف لندفيلها و جمع اوري شيرابه بايستي بهبود يابد و شيرابه به روشهاي مناسبي تصفيه شود.

5-     بهبود مديريت مواد زائد شهري در چين مي تواند با مكانيسمهاي بودجه اي جديد، سرمايه گذاريهاي خارجي و سرويسهاي داخلي  دسترس باشند.   در آينده بايستي همه دست اندركاران در فرآيند تصميم گيري مواد زائد مشاركت داشته باشند.

6-      در حال حاضر هيچ محدوديتي بر ميزان توليد مواد زائد شهري وجود ندارد و مواد زائد بيشتري توليد مي شود. بهبود سيستم بها و ماليات از توليد كنندگان موادزائد و بالابردن بها جمع اوري مي تواند بيشتر هزينه هاي مديريت مواد زائد را جبران كند و همچنين مي تواند مردم را تشويق كند با توليد اندك مواد زائد و بازيافت مواد قابل باز چرخش صرفه جويي اقتصادي داشته باشند و رفتارهاي مديريتي مواد زائد را اصلاح كنند.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1107 تاريخ : جمعه 20 دی 1392 ساعت: 2:33

فاضلاب PH 77-6

مواد معلق و شناور 800-500 mg / lit

Bo D 2700 -1500 mg / lit

CoD 4000-2000 mg / lit

مقدار فاضلاب در کشتارگاههای مختلف تابعی از نحوه کشتار وصرفه جویی در مصرف آب می باشد . ولی معمولاً در حدود 7 الی 9 متر مکعب به ازای هر تن گوشت برآورده شده است .

در کشتارگاه ها مقدار پساب ایجاد شده در حدود 10الی 15 لیتر به ازای هر راس مرغ برآورد گردیده است .

بدلیل شرایط خاص و کیفیت کاملاً بیولوژیکی این فاضلابها روشهای تصفیه گوناگون قابل اعمال است . روشهای لاگونی بیولوژیکی هوازی و ترکیبی از این روشها با موفقیت بکار برده شده است .

روشهای کم هزینه از قبیل سیستمهای لاگونی نیاز به زمین در وسعت زیاد داشته و فقط در مواردی که زمین ارزان در اختیار است و منطقه دور از شهر می باشد قابل اعمال محسوب می گردد. روشهای لاگونی بیهوازی بیولوژیکی هوازی و ترکیبی از این روشها با موفقیت به کار برده شده است .

بعنوان مثال برای کشتارگاههای با تعداد 100 راس گوسفند و 200 راس گاو در روز زمین مورد نیاز حدود 7 هکتار بالغ خواهد شد .

هزینه اجزای سیستم لاگونی بدون احتساب ارزش زمین معمولاً کمتر از سایر روشها بوده و نیاز به اپراتور متخصص نیز در کمترین حد می باشد . روشهای متداولی از قبیل لجن فعال شده و یا فیلترها با موفقیت بسیار زیادی در تصفیه خانه های این نوع فاضلابها بکار برده شده اند . این روشها هزینه تاسیساتی و نیاز به متخصصین در حد بیشتری دارند و در مقابل زمین کم و کیفیت تصفیه بسیار بالا است .

در نقاط نزدیک به شهر و مراکز جمعیت استفاده از روشهای مکانیکی بیولوژیکی تقریباً اجنتاب ناپذیر است و کاربرد تلفیقی از روشهای بی هوازی و هوازی بسیار متداول می باشد

تکنیک های تصفیه بی هوازی از جمله بیوفیلترهای بی هوازی ، هاضم های دو مرحله ای و غیره برای تصفیه پساب کشتارگاهی بطور وسیعی بکار برده شده اند ولی هر یک از این روشها به تنهایی برای تصفیه این نوع فاضلاب کافی نیست و لذا نیاز به تصفیه مرحله دوم که هوازی می باشد برای رسانیدن کیفیت پساب تصفیه شده به استاندادرهای قابل قبول ضروری است .

تصفیه فاضلاب و مشابه در کشورهای دیگر

فانا و ملهوترا جهت تصفیه فاضلاب کشتارگاههای کوچک از روش هوازی استفاده کرده و گزارش کردند که یک برکه تثبیت با زمان ماند 21 روز قادر به کاهش فاضلاب ورودی تا حدود 92% بوده است .

برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه های کوچک در شهرک مگ پور هندوستان که بطور متوسط دارای کشتار روزانه 150 راس حیوان بود و فاضلابی به حجم حدوداً 1405 متر داشت از یک مخزن ته نشینی ساده با زمان نیم ساعت و ترقیق جهت رسیدن به CoD مورد نظر و یک تصفیه غیر هوازی به روش تمامی در مقیاس آزمایشگاهی استفاده گردید با زمان 24 ساعت مقدار متوسط BOD5 خروجی 329 میلی گرم در لیتر بود . مجدداً پساب این ازمایش رشد و تکثیر جلبک را ادامه دادند و نتیجه گرفتند که تصفیه غیر هوازی و بهره برداری از جلبک در کاهش BOD فاضلاب شکارگاهها می تواند کارایی خوبی داشته باشد .

در یکی از کشتارگاههای تگزاسی که روزانه بیش از 450 کشتار دام دارد کل فاضلاب تولیدی حدود 5/1 میلیون لیتر در روز می باشد . تارکوئین گزارش کرده است که در فاضلاب تولیدی این کشتارگاه 5BoD بستگی به غلظت چربی و نیتروژن دارد . از مهمترین تفاوتهایی که بین فاضلاب کشتارگاه و فاضلاب خانگی وجود دارد بالا بودن غلظت چربیها و غلظت نیتروژن و تفاوت حداقل و حداکثر غلظتها برای این عوامل می باشد که در فاضلاب خانگی مشاهده نمی گردد .

وجود تکه های استخوان در حدود چند سانتی متر در فاضلاب کشتارگاها از مسایل مهمی است که توسط توریها از ورود اب به مرحله تصفیه جلوگیری نمود در غیر اینصورت باعث تخریب پمپها می گردند .

کمیت فاضلاب کشتارگاهها :

میزان فاضلاب کشتارگاه هارا در رابطه با فاضلابهای صنعتی اعداد مختلفی ذکر کرده اند به عنوان مثال در گزارشهای مهندسین مشاور اعداد 12 لیتر برای هر کیلوگرم گوشت تولیدی را ذکر کرده اند و یا 3/0 تا 4/0 متر مکعب برای هر دو گوسفند ذکر کرده اند ولی این اعداد که توسط بیشتر شرکتهای مهندسین مبنای طراحی قرار می گیرد براساس کار کشتارگاههای خارج از کشور می باشد .

بدیهی است که روش و سیستم کشتار در کشورهای مختلف متفاوت است و نحوه بررسی کار و صنعتی بودن یا نبودن در میزان فاضلاب تولیدی بسیار موثر است و این اعداد نمی تواند الگوی مناسب جهت طراحی در ایران قرار گیرد . نخستین میزان فاضلاب تولیدی کشتارگاها می تواند از دو روش برآورد میزان آب مصرفی و اندازه گیری توسط سرریز مثلثی شکل که در مسیر کانالهای خروجی فاضلاب کار گذاشته می شود صورت گیرد .5

کیفیت فاضلاب :

بطور کلی منشاء فاضلاب صنعتی کشتارگاه موارد زیر می باشد .

1- فاضلاب مرحله ذبح که شامل مقدار زیادی خون با BoD بسیار بالا می باشد

2- فاضلاب عملیات قبل از پوست کنی که هنگام جدا سازی سر و پاچه بوجود می آید .

3- فاضلاب بوجود آمده هنگام باز کردن شکم ومحتویات آن که شامل خونابه ، ذرات چربی و مواد جامد می باشد .

4- فاضلاب قسمت تخلیه محتویات روده

5- فاضلاب قسمت تمیز کردن شکمبه که حاوی مواد جامد و نیز مواد شناور مثل ذرات گاه می باشد .

6- فاضلاب شستشوی سالنها

7- فاضلاب شستشوی سکوی باربری و کف کامیون

 

پارامتر

کشتارگاه I

II

متوسط

H

8/6

5/6

8/6

مواد معلق شناور

470

385

410

کل املاح

225

1900

2000

BoD

1850

1700

1750

CoD

2300

2200

2250

ازت کلی

360

320

320

فسفر کل

75

90

85

چربی و روغن

110

95

105

روشهای زیر جهت کم کردن بار آلی فاضلاب کشتارگاه پیشنهاد می شودکه :

- جدا سازی و بازیافت خون

- جدا سازی واحد تمیز کردن شکمبه و ته نشین کردن فاضلاب آن در یک حوضچه مجزا با زمان کوتاه

- بکار بردن شبکه ها روی کانالهای کف سالن و جلوگیری از ورود تکه های گوشت و چربی به کانال

خون و مسئله بازیافت آن :

یکی از عوامل که بار آلی فاضلاب کشتارگاه را بسیار بالا برده خون گوسفند و گاو در هنگام ذبح می باشد به دلیل داشتن مواد آلی زیاد دارایBoD خیلی بالاست امروزه در کشتارگاه های صنعتی به هیچ وجه خون را وارد فاضلاب نکرده بلکه آنرا باز یافت و جدا سازی می کنند .

بهر حال خون در هنگام بازیافت به صورتهای زیر به مصرف می رسد .

- تخلیص و جدا سازی پروتئین

- خشک کردن در شرایط خاص و به عنوان یک ماده افزودنی جهت خوراک دام و طیور

- استفاده از آن در کودسازی به روش سنتی

- استفاده از خون در فرایند کمپوست

- استفاده از خون و امعاء و احشاء بعنوان ماهی در حوضچه های پرورشی بعضی از انواع ماهی مثل قزل آلا

اقدام دیگری که میتوان جهت جدا سازی خون و کم کردن بار آلی فاضلاب انجام داد این است که خون را جدا سازی نموده ودر یک واجد مجزا ترقیق و ترتیب شیمیایی نموده که البته خود نیاز به یک تاسیسات جداگانه داشته که بسیار گران تمام می شود .

با توجه به اینکه معمولاً مدیریت اداره کشتارگاه ها با شهرداری ها می باشد شهرداری می توانند در صورتیکه در برنامه آتی دفع زباله کمپوست سازی نیز وجود دارد از خون درفرایند کمپوست استفاده نماید که بنظر می رسد بهترین روش خواهد بود .

جهت جدا سازی و بازیافت خون بایستی اقدامات زیر انجام شود .

-تخصیص دادن یک قسمت از کشتارگاه جهت ذبح

-احداث کانال جهت هدایت خون به مخزن مربوطه

-تهیه و نصب یک مخزن در محل مناسب جهت جمع آوری خون

روش تصفیه فاضلاب کشتارگاهها :ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 642 تاريخ : جمعه 20 دی 1392 ساعت: 2:25

سرطان: سرطان ـ‌ سرطان بيماري است كه عليرغم نامشخص بودن مكانيسم سير بارشد غيرطبيعي سلولهاي بدن شروع مي‌شود. وقتي بيماري موضعي پيشرفت مي‌كند سلولهاي غيرطبيعي تكثير و رشد منظم اطراف سلول را مهار مي‌سازد. در مرحله بعد سلول خصوصيات را كسب و تغييراتي در اطراف بافت ايجاد مي‌كند. سلولها به بافتها نفوذ كرده و از طريق لنف و عروق خوني انتشار و متاستاز به جاهاي ديگري از بدن مي‌دهد. به طور كلي سرطان يك بيماري با يك علت نيست، بلكه سرطان گروهي از بيماريهاي مشخص با علل، تظاهرات، درمان و پيش آگهي متفاوت مي‌باشد . درمان سرطان به سه قسمت مي‌باشد: 1- جراحی  2- سیستمیک  3- رادیوتراپی، از بین روش ها شيمي درماني مهمترين نوع درمان سيستميك مي‌باشد.

سرطان‌شناسی یا آنکولوژی (به انگلیسی: Oncology)‏ از واژهی کهن یونانی آنکوس (ὄγκος) به معنی توده، حجم یا تومور و پسوند لوژی (λογία) به معنی مطالعه می‌باشد. این علم شاخه‌ای از رشته پزشکی می‌باشد که در مورد تومورها و سرطان مطالعه می‌کند.

مواد شیمیایی مصرفی در انکولوژی:  داروهاي زيادي در شيمي درماني استفاده مي‌شوند. كلاً 15 خانواده داروي شيمي درماني و در هر خانواده 8-2 دارو كه كلا 100-80 دارو وجود دارد. اغلب داروهايي كه استفاده مي‌شوند به صورت چند دارو با هم جهت تشديد اثر شيمي درماني استفاده مي‌شوند. داروهاي شيمي درماني با مكانيسم هاي متفاوت جلوي رشد تومور را مي‌گيرند..

تصفیه هوا در بیمارستان و بخش انکولوژی : يكي از روشهاي كاهش خطرات ناشي از مواد شيميايي موجود در هوا، استفاده از سيستمهاي تهويه هوا است، كه با توجه به محيط هاي كاري مختلف مي تواند انواع گوناگوني داشته باشد. نكته مهم در مورد اين سيستمها بازبيني دوره اي و تأييديه صحت كاركرد آنها توسط مسئولين فني ذيربط مي باشد.

یکی از مدرن ترین روش ها برای تصفیه هوا و ایجاد محیط بهداشتی استفاده از تصفیه هواهای با فیلترهای اولپا و هپتا است. این فیلترها دارای راندمان بالا برای گرفتن میکروب ها و مواد شیمیایی تا قطر 1/0 میکرون در اتاق های عملیات، ICUs ها، اتاق ایزوله TB و انکولوژی می باشد. با توجه به مسائل بهداشت حرفه ای و ایمنی در موسسات پزشکی و بیمارستان ها استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای پالایش و از بین بردن باکتری ها و و جلوگیری از خروج مواد شیمیایی خطرناک یکی از الزامات است. بهبود کیفیت هوا نه تنها به ارائه یک محیط سالم و لذت بخش تر برای بیماران، کارکنان و بازدید کنندگان کمک می کند بلکه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کنترل عفونت شیمیایی و میکروبی در محیط محسوب میشود. اما باین حال این فیلتر ها موجود در هودها و دستگاه های تصفیه هوا به دلیل گرفتن مواد شیمیایی و میکروب ها دارای مشکلات دفع و تصفیه می باشند.

روش های دفع و تصفیه فیلترهای بخش انکولوژی:

دفع زایدات شیمیایی همچون فیلترهای آلوده به مواد شیمیایی و دارویی می تواند براساس روش زیر باشد:

1-2- الف - سوزاندن

سوزاندن یکی از روشهای دفع زایدات شیمیایی و دارویی همچون فیلتر می باشد. در زباله سوز استانداردمجهزبه تجهیزات تصفیه گاز خروجی وبا مکان یابی مناسب جهت اطمینان از ایجاد شرایط بهینه احتراق در سوزاندن زایدات شیمیایی، آنها را باید با مقواهاي بسته بندي داروها یا سایر مواد قابل احتراق مخلوط کرد. در حالت ایده آل زایدات شیمیایی همچون فیلترها و داروها باید در زباله سوزهایی که براي زایدات صنعتی طراحی و ساخته شده اند زباله سوزهاي با کوره چرخان سوزانده شوند. این نوع زباله سوزها در دماي بالا بیش از1200c مورد بهره  برداري قرار می گیرند. علاوه بر این سوزاندن این نوع زایدات در دماهاي پایین تر ممکن است باعث پخش بخارات سمی سیتوتوکسیک در هوا گردد.

1-2-ب- قراردادن در داخل ظروف و تثبيت آنها )  (Encapsulation 

زایدات جامد، مایع و نیمه مایع می تواند، در داخل بشکه هاي فلزي تثبیت گردد. دفع مقادیر زیاد زایدات دارویی و فیلترهای حاوی مواد شیمیایی با این روش توصیه نمی شودما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 564 تاريخ : جمعه 20 دی 1392 ساعت: 2:17

تقلب در شیر و لبنیات :تقلب در شیر به شکلهای مختلفی صورت می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از :

-       مخلوط کردن شیر حیوانات مختلف : شیر حیوانات مختلف در برخی از نقاط دنیا دارای قیمت متفاوتی است

برای نمونه در کشورما  شیر گوسفند مطلوب تر از شیر گاو است و به همین جهت متقلبین شیر گوسفند را با مقداری شیر بز یا گاو مخلوط می کنند و به فروش می رسانند .

-       اضافه کردن آب به شیر : چون با اضافه کردن آب ، حالت و رنگ شیر نیز تغییر چندانی نمی کند لذا برخی از فروشندگان سود جو مقداری آب به شیر اضافه نموده و به بازار عرضه می کند . عده ای از متقلبین ابتدا مقداری از چربی شیر را می گیرند در این صورت وزن مخصوص شیر افزایش می یابد حال اگر مقداری آب افزوده شود این دو تقلب با استفاده از وزن مخصوص شناخته نمی شود .

 

-       اضافه کردن نشاسته به شیر : برای اینکه شیر مخلوط شده با آب به سادگی تشخیص داده نشود متقلبین مقداری نشاسته به شیر اضافه می کنند به نحوی که غلظت آن در حد شیر طبیعی باشد .

-       اضافه کردن جوش شیرین به شیر : شیر در طی مراحل تولید ، نگهداری و توزیع از راههای گوناگون آلوده می شود . و چنانچه در شرایط نا مساعد غیر بهداشتی نگهداری شود به سرعت فاسد می گردد . شیر آلوده و فاسد در اثر حرارت لخته شده و به دو بخش مایع و دلمه تبدیل می گردد که این عمل بعلت بالا رفتن مقدار اسیدهای آلی سنتز شده توسط میکربهای آلوده کننده شیر و بیان کننده فساد شیر می باشد برای پوشاندن این عیب دامداران یا فروشندگان شیر متقلب مقداری جوش شیرین به شیر فاسد می افزایند که موجب خنثی شدن اسید های سنتز شده توسط میکربها شده و به این ترتیب شیر در اثر حرارت لخته و دلمه نمی شود و فساد آن مخفی می ماند در حالی که سایر مواد مضر حاصل از میکربها ممکن است همچنان باقی بماند و با مصرف شیر اختلالاتی در بدن بوجود آید .

-       افزودن کرومات و بی کرومات پتاسیم در شیر : عده ای از دامداریها به جای جوش شیرین مقداری کرومات و بی کرومات پتاسیم به شیر فاسد و ترش شده اضافه می کنند تا از لخته شدن آن طی فرآیند حرارت جلوگیری شود .

-       اضافه کردن آب به کره : مقدار آب موجود در روغن حیوانی صفر و مقدار آب موجود در کره حدود 20 تا 25 درصد است . عده ای از متقلبین برای بالا بردن وزن کره مقداری آب یا کاز ئین به آن می افزایند و به این ترتیب آب ولرم را با کره مالش می دهند یا آب را به کره در دستگاههای ویژه ای بصورت اموسیون در می آورند در نتیجه مقدارکره از حدود 20 درصد گاهی تا 40 درصد افزایش می یابد . برای سهولت جنب آب مقداری کازئین ، کازینات سدیم یا مواد جاذب رطوبت دیگری مانند کلرور سدیم به کره اضافه می کنند بنابراین وزن آب و کازئین به وزن کره اضافه می شود و از مقدار چربی آن کاسته می شود .

-       اضافه کردن چربی های حیوانی یا نباتی ( مانند مار گارین ) به کره : در این حالت نیز چون قیمت روغن ها و چربی ها از کره ارزان تر است این عمل برای افراد متقلب مقرون به صرفه می باشد .

-       اضافه کردن مواد رنگی به کره  :  گاهی رنگ زرد کره مطلوب و مورد توجه مصرف کنندگان است به همین جهت تولید کنندگان کره آن را با مواد رنگی مخلوط می کنند . مقداری از این  مواد رنگی از دسته مواد افزودنی مجاز  مانند ویتامین های  A  وB  هستند و پاره ای دیگر ممکن است مواد افزودنی غیر مجاز و
خطر ناک باشند

-       افزودن بی کرومات به کره :  در مواردی برای جلوگیری از بروز نشانه های تندی و ترشی کره بی کرومات به آن افزوده می شود .

تقلب در کشک

برخی از متقلبین برای تهیه کشک آرد و روغن نباتی و اسانس را با یکدیگر مخلوط نموده و به نام کشک مرغوب به فروش می رسانند

تقلب در فرآورده های غلات

تقلب در نان :

-اضافه کردن نشاسته به آب : عده ای از متقلبین ، مقداری نشاسته ی سیب زمینی  و برنج به نان اضافه می کنند و در نتیجه خمیرآب  بیشتری جذب می کند .

اضافه کردن آرد های دیگر مانند آرد جو و ذرت به آرد گندم

-       استفاده از آردهای کهنه  : در مورد آردهای کهنه که بعلت فساد چربی و دارای اسید یته بالایی هیستند متقلبین مقداری کربنات یابی کربنات سدیم به آرد اضافه می کنند این مواد اسیدهای حاصل از فساد را خنثی کرده و عیب کهنگی و ماندگی آرد را می پوشانند لازم به یاد آوری است که برخی از این ترکیبات گاهی برای کمک به عمل آمدن خمیربه آن اضافه می شود .

 

-       اضافه کردن زاج برای سفید کردن سطح نان : نان های سفید در پاره ای از مناطق دارای طرفداران بیشتری هستند و لذا پاره ای از متقلبین مقداری زاج سفید یا سولفات مس یا براکس به آرد های تیره اضافه می کنند .

 

-       اضافه کردن ترکیباتی مانند گچ پودر استخوان تالک و امثال آن به آرد

تقلب در ماکارونی و رشته

-       افزودن آردهای نامناسب : در مورد ماکارونی نیز یکی از تقلبات متداول استفاده از آردهای نامناسب است .

-       افزودن مواد رنگی به خمیر ماکارونی : ماکارونی زرد طرفداران زیادی دارد که رنگ آن مربوط به مواد اولیه آن است اما عده ای از متقلبین به جای استفاده از مواد اولیه مناسب از مواد اولیه نامرغوب استفاده کرده و برای پوشاندن این عیب مقداری مواد رنگی به خمیر ماکارونی اضافه می کنند .

-       ماندگی و کهنگی ماکارونی : ماکارونی مانده و کهنه به علت فساد هر چند اندک دارای محیطی اسیدی  میباشد عسل تقلبی هر گونه تغییری در عسل مانند افزودن یک سری مواد به آن تقلب محسوب می شود بطور کلی عسل تقلبی به دو روش تهیه و در سطح جامعه توزیع می شود :

الف- بخشی از عسل تقلبی است ( با کمک زنبور بدون کمک زنبور)

ب- عسل صد در صد تقلبی است : در این روش عسل 100% مصنوعی بوده و از شیره میوه هایی مانند خرما ، توت و غیره یا مواد گلوکزی ( شربت قند ) مواد نشاسته ای و .....ساخته می شود که این عسل ها به هیچ وجه عطر و طعم عسل واقعی را ندارند . عسل های مصنوعی تهیه شده از شیره میوه ها دارای مواد و ترکیباتی مشابه عسل طبیعی هستند که از تغلیظ آب میوه ها به طریق مصنوعی و صنعتی به دست آمده اند از این نوع عسل بدون دخالت زنبور از قند ، نیشکر ، و میوه های شیرین مانند خربزه ، هندوانه ، کدو تنبل و خرما تولید می شوند این روش در ایران متداول نبوده ولی در بعضی از کشورها مرسوم است .

راههای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی :

عسل به شهد گل ها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف آنرا ساخته اند به بیان دیگر عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل ها جمع آوری شده و تغییر شکل می یابند و سپس در داخل سلولهای مومی کندو ذخیره می شود . زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند . راههای تشخیص عسل طبیعی :

1-     فروشگاههای معتبر: آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی خرید از فروشگاهها و اشخاص معتبر می باشد که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید .

2-     میزان رطوبت : برخی افراد میزان رطوبت عسل را بوسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب  داخل شیشه و برخی بوسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند .

3-     میزان تخمیر شدن : تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراکی بی ضرر برای انسان می باشند باید توجه کرد که عسل در زمستان بدلیل سرمای زیر 11 درجه سانتی گراد تخمیر نمی شود البته نگهداری عسل در دمای 38 درجه سانتیگراد می تواند از تخمیر آن جلوگیری کند ولی در دراز مدت به کیفیت عسل صدمه می زند زیرا حرارت بالا کیفیت عسل را از بین می برد . عسل با رطوبت بیش از 17 درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد بعد از شکرک زدن درصد تخمیر عسل افزایش می یابد تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست بلکه اگر شرایط مناسب باشد عسل  " شان "  نیز تخمیر می شود .

4-     مزه کردن  : عسل طبیعی علاوه بر شیرینی خاص دارای طعم و مزه ای ویژه  است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند .بعضی از افرادی می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین کنند زیرا هر گیاه
 مزه خاصی به عسل می دهد . باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد
 تا مزه خاص عسل

5-     عطر و بوی طبیعی : اگر در پوش عسل مدتی بسته باشد هنگام باز کردن درپوش حتما "  بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید .

6-      سرعت حل شدن در آب : اگر عسل را در داخل لیوان محتوی آب بریزید چنانچه بصورت عمودی وارد لیوان  پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد  عسل مطلوبی است ولی اگر عسل هنگام ریختن در آب حل شود از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است .

با این وجود هریک  از روش های فوق به تنهایی نمی توانند خالص بودن عسل را ثابت کنند .

تقلب در فرآورده های گوشتی

تقلب در گوشت قرمز : گوشت و بیشتر فر آورده های آن گران قیمت هستند و امکان تقلب در آنها زیاد است از جمله تقلب هایی که در فرآورده های گوشتی انجام می شود می توان به زیر اشاره نمود :

-       ا فزودن مواد ازته غیر پروتئینی به نحوی که در آزمون های کنترل مقدار ازت بالا تر به نظر برسد .

-       افزودن پودر استخوان به فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس

-       افزودن پودر خون به همبرگر و سوسیس و کالباس

-       رعایت نکردن فرمول و استاندارد فرآورده های گوشتی و افزودن مقادیر زیاد مواد پر کننده

-       افزودن نیتریت و نیترات به مقدار بیش از حد برای بهبودی رنگ و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در موارد آلودگی شدید

تقلب در ماهی : برخی افراد سودجو شش ماهی های فاسد و مانده را با مرکوکروم یا خون حیوانات رنگ نموده و به نام ماهی های تازه به فروش می رسانند .

تقلب در مرغ : تعدادی از فروشندگان مرغ کشته را در آب می اندازند تا مقداری آب به خود گرفته و سنگین تر شود .

تقلب در زعفران قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قبرار گیرد . زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولا" رنگ گرده های آن زرد ، قرمز ، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد . برای تقلب در زعفران عده ای از متقلبین از پرچم گیاه گلرنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می نمایند و عده ای دیگر از ریشه های اطراف ذرت استفاده کرده وآنرا با رنگ های مصنوعی به رنگ زعفران در می آورند .

تقلب درآب لیمو : یک نوع آبلیموی تقلبی به این ترتیب است که مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود قرار می دهند که در این صورت پس از مدت کوتاهی مایع زرد رنگی حاصل می شود که آنرا مدتی روی لیموی آب گرفته و گاه چرخ شده قرار می دهند سپس پوست لیموها را جدا کرده و مقداری جوهر لیمو به آن اضافه می کنند .

تقلب در چای : چای از نقطه نظر مواد رنگ دهنده و طعم دهنده تقلبی همواره مورد استفاده سود جویان قرار
گرفته است حتی تفاله های خشک شده چای از قهوه خانه و .... جمع آوری شده و با رنگ و طعم مصنوعی و
غیر مجاز تغییر و با نام چای مرغوب به مصرف کننده بدون اطلاع عرضه می شود . بهترین آزمون برای تشخیص چای تقلبی ریختن مقداری از آن در آب سرد است چای طبیعی و مرغوب در آب سرد رنگ نداده و طعم آب سرد را چندان تغییر نمی دهد .

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1102 تاريخ : جمعه 20 دی 1392 ساعت: 2:14

انواع آزمایش‌های شیمیایی، میکروبی، فیزیکی و حسی بر روی گوشت و فراورده‌های آن انجام می‌پذیرد. در صنعت تولید همبرگر از آزمایش‌های شیمیایی بیشتر به منظور تعیین درصد ترکیبات تشکیل‌دهنده مواد اولیه و فراورده‌های نهایی  استفاده می‌شود.مهم‌ترین این ترکیبات عبارتند از: پروتئین، خاکستر، رطوبت، چربی و کربوهیدرات‌. قسمت اعظم ترکیبات مواد غذایی را آب تشکیل می‌دهد. گوشت‌های مختلف دارای درصد مختلف رطوبت از 60 تا 70 درصد است. اندازه‌گیری مقدار آب یا رطوبت در ماده غذایی از نظر تشخیص خلوص و قابلیت نگهداری مواد غذایی حایز اهمیت است.  

گوشت

روش‌های متداول اندازه‌گیری رطوبت مواد غذایی استفاده از کوره الکتریکی  تحت خلاء، روش تقطیر و روش‌های سریع است. میزان رطوبت یا آب یکی از فاکتورهای اساسی تهیه و قالب‌بندی همبرگر است و چنانچه میزان آب مواد اولیه همبرگر قبل از فرم گرفتن بیش از حد معمول باشد و مواد جاذب مثل آرد سوخاری در فرمول کم باشد، مخلوط اولیه دچار نقص خواهد شد. ضمنا درصد پایین مواد اتصال‌دهنده از قبیل آرد سوخاری می‌تواند در یکنواخت سرخ شدن همبرگر خلل ایجاد کند. پروتئین نیز از فاکتورهای قابل اندازه‌گیری و مهم در صنعت همبرگر است. میزان پروتئین نهایی در همبرگر وابستگی مستقیم به مواد تشکیل‌دهنده همبرگر که مهم‌ترین آن گوشت است، دارد. گوشت با پروتئینی بین  22 ـ 18 درصد، یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی همبرگر است. در محصولاتی از قبیل کباب لقمه، تخم‌مرغ و در همبرگر معمولی سویا به کار برده می‌شود. مواد اولیه می‌تواند در تعیین پروتئین‌ نهایی تاثیر مستقیم داشته باشد. یکی از روش‌های اندازه‌گیری پروتئین روش کلدال است. اصول آن بر طبق میزان ازت تام در نمونه آزمایش است. با این روش ضریب پروتئین ماده غذایی به دست می‌آید که نشان‌دهنده مقدار پروتئین است. میزان املاح موجود در ماده غذایی یا بهتر بگوییم خاکستر، از طریق حرارت دادن مواد در کوره تعیین می‌شود. فلزات و شبه‌فلزات مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن و املاحی مثل کربنات، فسفات و سولفات به مقدار کمتر از طریق اندازه‌گیری خاکستر به دست می‌آید.

میزان خاکستر همبرگر با افزایش میزان نمک، سویا و ادویه افزایش می‌یابد که با کنترل می‌توان به درصد خاکستر پی برد. نشاسته یا کربوهیدرات قسمت عمده غلات و حبوبات را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه در خط تولید فراورده‌های گوشتی سویا و آرد سوخاری استفاده می‌شود،  میزان کربوهیدرات نهایی حایز اهمیت است. زیاد بودن مقدار نشاسته در فرمول همبرگر موجب می‌شود که هنگام پخت، واکنش قهوه‌ای شدن غیر آنزیمی پدید آید و به همین علت رنگ همبرگر سرخ متمایل به قهوه‌ای تیره می‌شود. از طرف دیگر مقادیر کم مواد نشاسته‌ای و درصد بالای گوشت، زمان حرارت‌دهی لازم برای رسیدن به رنگ مطلوب سرخ شده در همبرگر را کمتر کرده و رنگ حاصله نیز قرمز متمایل‌تر خواهد بود. چنانچه میزان آرد سوخاری در فرمول برگر زیاد باشد بافت همبرگر به ویژه سطوح خارجی آن ترد و شکننده می‌شود. از آن جهت که نشاسته محلول فهلینگ را احیا نمی‌کند می‌توان برای اندازه‌گیری نشاسته از آن استفاده کرد. البته قبل از آن باید هیدرولیز کامل انجام گیرد. چربی نیز یکی از فاکتورهای مهم برای اندازه‌گیری در همبرگر است. عموما میزان چربی همبرگر تابع درصد گوشت مصرفی در فرمول آن است. گوشت مصرفی نیز با توجه به اینکه از کدام قسمت عضلانی دام استفاده شود دارای درصدهای مختلف چربی است به طور مثال قسمت شکمی یا قلوه‌گاه میزان چربی بالاتری نسبت به چربی قسمت گردن و سردست دارد. طبیعتا هر چه میزان گوشت مصرفی بالاتر باشد چربی همبرگر بیشتر و هر چه میزان چربی بیشتر باشد تردی و آبداری همبرگر بیشتر خواهد بود. همچنین پخش ذرات چربی در مواد اولیه می‌تواند در کیفیت همبرگر موثر باشد بدین صورت که هر چه پراکندگی ذرات چربی بیشتر و اندازه آن کوچک‌تر باشد کیفیت همبرگر بالاتر می‌رود و همچنین قطر سوراخ‌های چرخ گوشت و نحوه اختلاط مواد اولیه از عوامل موثر در پراکندگی چربی در مواد اولیه است. برای اندازه‌گیری چربی متداول‌ترین روش استفاده از حلال‌های آلی است که در روش (سوکسله) استفاده می‌شود. از جمله آزمایشات میکروبی در صنعت همبرگر عبارت است از شمارش کلی میکروبی، شمارش کلی فرم‌ها، جست‌وجو و شمارش استافیلوکوکوس اوریوس، جست‌وجوی سالمونلا و در صورت وجود شمارش کپک و مخمر.
 شمارش کلی میکروبی مبنای قضاوت کیفیت بهداشتی یک ماده غذایی است. این روش در تعیین شرایط بهداشتی و کنترل دما حین تولید و نگهداری محصول، تعیین میزان فساد ماده اولیه، قابلیت نگهداری، بالا رفتن درجه حرارت یخچالی که مواد غذایی فساد‌پذیر در آن نگهداری می‌شود، کلیه مواد خاصی که به کارخانه وارد شده و همچنین محصولات تولیدی تحت آزمایش‌های دقیق میکروبی قرار می‌‌گیرد، استفاده می‌شود. در این محصولات، ترکیبات مغذی و رطوبت لازم برای رشد و تکثیر انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها در روی آنها وجود دارد. به طور کلی آلودگی‌ میکروبی کیفیت و قدرت حفظ و نگهداری محصول را تقلیل می‌دهد. فراورده‌های برگر به صورت منجمد عرضه و توزیع می‌شود، با فرض اینکه در طول حمل و نگهداری از حالت انجماد خارج نشوند میزان آلودگی در مرحله توزیع بسیار نزدیک به وضعیت فراورده، بعد از انجماد است. غالبا طی دوره نگهداری در سردخانه بار میکروبی همبرگر به مرور زمان به تدریج کاهش می‌یابد که نشانگر اثر شوک حاصل از انجماد بر روی میکروارگانیسم‌های همبرگر است. از نقطه‌نظر فیزیکی میزان جمع شدن و افت وزنی از فاکتورهای قابل بررسی است. یکی از فاکتورهای کیفی مهم در ارزشیابی همبرگر میزان کاهش قطر همبرگر به هنگام پخت  است. از عوامل تاثیرگذار در قطر همبرگر چربی، گوشت، رطوبت و سویا است. سویا از کاهش قطر همبرگر تا حدودی جلوگیری می‌کند. ولی گوشت، چربی و رطوبت رابطه مستقیم با کاهش آن دارد. به طوری که هر چه ذرات بزرگ‌تر و سوراخ‌های چرخ گوشت درشت‌تر باشد اتصال همبرگر ضعیف‌تر و جمع‌شدگی بیشتر می‌شود. از دیگر فاکتورهای فیزیکی هفت وزنی است. هنگام پخت همبرگر همیشه مقداری چربی و عصاره گوشت خارج می‌شود. با افزایش گوشت در محصول نهایی متعاقبا درصد چربی نیز افزایش یافته و افت وزنی در هنگام پخت بیشتر می‌شود. اولا چربی بیشتری مذاب می‌شود و ثانیا عدم وجود سویا در محصول نهایی خروج عصاره گوشت را افزایش می‌دهد. زیرا سویا خاصیت جذب آب و چربی را دارد که در صورت عدم استفاده در مواد اولیه همبرگر افت وزنی بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین خروج عصاره همبرگر باعث کاهش آبداری و تردی همبرگر می‌شود. ارزیابی حسی نیز در کنار آزمایش‌های مختلف قابل بررسی است. این روش طریقی است که مصرف‌کننده انجام می‌‌دهد. در این روش عطر، طعم، رنگ و بافت محصول مدنظر قرار می‌گیرد. از جهت ارزشیابی، محصولاتی  که درصد گوشت بیشتر و درصد کربوهیدرات کمتر داند، قابلیت بهتری دارند. زیرا محصولات با درصد گوشت بالا از جهت شکل ظاهری حالت براق و آبدار دارند در صورتی که محصولات با کربوهیدرات‌ بالا بعد از پخت رنگ ظاهری قهوه‌ای و بدون جلا پیدا می‌کنند. میزان گوشت، چربی، رطوبت و سویا در تردی محصول موثر است.  با نگهداری طولانی محصول نهایی، حالت آبداری همبرگر  به علت تصعید رطوبت کاهش می‌یابد. به طور کلی میزان اختلاط و اندازه مواد سازنده همبرگر، میزان مواد و حدود ترکیب آنها همچنین یکسانی شرایط در فرآیند تولید در یکنواختی ویژگی‌های حسی همبرگر موثر است. بافت همبرگر نیز رابطه مستقیم با موادی از قبیل آرد سوخاری دارد به این جهت که این مواد سازنده باعث انسجام و چسبندگی بیشتر محصول نهایی می‌شود که در صورت کمبود در مواد اولیه بافت همبرگر قوام و فرم اصلی خود را از دست می‌دهد.

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1463 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1392 ساعت: 21:23

در پایان همایش کشوری مدیریت بهداشت محیط در پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از آب و غذا که روزهای اول و دوم خرداد ماه 1391 در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز با حضور مدیران و کارشناسان گروه بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار گردید و در آن  نقش کنترل عوامل محیطی بویژه بهداشت آب و بهداشت مواد غذایی در پیشگیری و کنترل بیماریهای منتقله از آب و غذا مورد تاکید قرار گرفت ونمايندگان معاونت هاي بهداشتي وشركت كنندگان متعهد گرديدند كه بیانیه ای در 8 ماده تحت عنوان بیانیه گاجره (محل برگزاری همایش) تنظیم و به تصویب رسانده وپيگيري نمايند. انتظار می رود تمامی مواد این بیانیه با پشتوانه مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با برنامه ریزی و پی گیری مجدانه مدیران گروه بهداشت محیط دانشگاهها از طریق کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ها مورد پیگیری قرار گیرد و گزارش پیشرفت آن هر سه ماه یکبار برای استحضار مقام عالی وزارت به مرکز سلامت محیط و کار ارسال گردد.

1-      از آنجا که تمام روستا های کشور حق برخورداری از آب سالم وکافی را دارند باید پوشش کامل سیستم تامین آب شرب روستاهای کشور توسط وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب روستایی از طریق اجرای مصوبات هیات وزیران  بطور کامل تحقق یابد.

2-    با توجه به نقش توزیع یخ آلوده در بروز اپیدمی های ناشی از آب و غذا، جایگزینی کامل تولید وتوزیع یخ بسته بندی و بهداشتی  باید با همکاری سازمان غذا و دارو در گلیه استان ها اجرایی شود. از استانداران محترم انتظار می رود با حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی شرایط تحقق این هدف را فراهم نمایند.

3-    با عنایت به اهمیت سالمسازی سبزیجات در پیشگیری از بروز اپیدمی و بعضا" عدم سالمسازی مناسب در مراکز تهیه و توزیع غذا ، جایگزینی سالاد و سبزی بسته بندی شده دارای مشخصات بهداشتی در اینگونه اماکن توصيه گردد در این راستا باید حمایت های لازم از بخش خصوصی در این زمینه توسط سازمان های مسئول بعمل آید.

4-     آبیاری مزارع با فاضلاب خام نقش بسزایی در انتقال آلودگی های میکروبی و شیمیایی به محصولات کشاورزی و مخاطرات ناشی از آن دارد، لذا از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام با همکاری سازمان های ذیربط  با اجرای  مقررات موجود ممانعت گردد.

5-    استفاده از سیستم های گندزدایی نوین آب آشامیدنی با تاکید بر ایمنی تاسیسات و فعال بودن در همه شرایط و استفاده از کلر باقیمانده  بعنوان حافظ نهایی کیفیت آب مورد توجه قرار گیرد. در این راستا نظارت موثرو مستمر بر کلر آزاد باقیمانده در شبکه های آبرسانی با جدیت بیش از پیش دنبال شود

6-      با توجه به اینکه سیستم های آب فروشی ، آب رسانی شهری و روستایی را عملا" از کنترل وزارت متبوع خارج نموده بعنوان زنگ خطری برای نظام سلامت محسوب می شود، لذا حفظ اعتماد عمومی به شبکه های آبرسانی تحت پوشش وزارت نیرو از طرق مختلف مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی و کنترل اینگونه اماکن آب فروشی و همچنین پیگیری اجرای سند ملی بهبود کیفیت آب شرب و برنامه ایمنی آب مورد تاکید می باشد.

7-     یکی از محور های مهم در جهت پیشگیری از  بیماری های منتقله از آب و غذا ، آموزش بهداشت مناسب برای آحاد افراد جامعه است. که بایستی از طریق کاربرد تکنولوژی های جدید  مورد توجه ویژه قرار گیرد.

8-     با توجه به اینکه یکی از روش های اطمینان  از ایمنی مواد غذایی استفاده از راهکار ارزیابی ریسک و مدیریت آن می باشد لازم است در مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی حساس  این راهکار مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 931 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1392 ساعت: 21:17

دريك مسكن بهداشتي چهار اصل زير بايستي مورد توجه قرار گيرد:
تأمين احتياجات اساسي جسمي
تأمين احتياجات رواني
جلوگيري از انتقال بيماريهاي واگير
جلوگيري از بروز سوانح و حوادث
مشخصات يك مسكن بهداشتي :
از نظر موقعيت ساختمان ، وضعيت آب آشاميدني ، دفع مدفوع وفاضلاب ، جمع آوري زباله قابل قبول باشد و مشخصات ساختمان از نقطه نظر نور ، تهويه ، حرارت ، رطوبت وسروصدا آنچنان باشدكه سلامت جسمي وروحي ساكنين را تأمين كند و از بروز وانتقال بيماريهاي واگير و همچنين از بروز حوادث و سوانح تاحد امكان جلوگيري نمايد.
تأمين احتياجات اساسي :
الف انتخاب زمين محل ساختمان
انتخاب زمين در محدوده روستا باشد.
زمين در محل پست ومرطوب نباشد ،‌سطح آب زير زميني پائين باشد در مناطقي كه سطح آب بالاست عايق كاري انجام گردد.
ساختمان مسكوني درجهت بادهاي موسمي و دائمي حتي الامكان بنا نشود بويژه در مناطق كويري
محل سكونت از محل نقاط پرسرو صدا دورباشد .
عرض كوچه كمتر از 8 متر نباشد.
بهداشت مسکن
ب تهويه :
پنجره هاي اتاق طوري ساخته شوند كه هواي موجود در اتاقها بطورمرتب تهويه و عوض گردد.
ج- حرارت و رطوبت :
طوري ساخته شود كه حرارت ساختمان درفصول سرد حدود 18 درجه سانتي گراد و درفصول گرم 21 درجه سانتي گراد ورطوبت 40 درصد توصيه ميشود.
مناسب ترين وسيله گرم كننده در روستاها بخاريهاي لوله دار است كه سوخت اين بخاري ها با نفت ، گاز و چوب ويا ذغال سنگ تأمين ميشود . درموقع نصب بخاري بايد لوله بخاري را از نظر وجود منافذ و درز كنترل گردد
د- نور و روشنايي و رنگ درمسكن :
تأمين نور بوسيله نور طبيعي يا مصنوعي انجام گردد . در طول روز حداكثر استفاده از نور طبيعي براي روشنايي منازل استفاده شود . درتأمين نور طبيعي معمولا" در طراحي ساختمان وسعت پنجره ها حداقل 15 تا 20 درصد سطح كف اتاقها در نظر گرفته شود .
رنگ :‌ مناسب ترين رنگها براي رنگ آميزي اتاقهاي مسكوني ،‌رنگ سفيد مات وكرم روشن است .
تأمين احتياجات اساسي روحي :
الفسطح زيربناي مسكن و ظرفيت اتاقها متناسب با تعداد افراد باشد كه ميخواهند درآن زندگي كنند‌باشد.
برابر استانداردهاي موجود براي يك نفر 14 تا 15 مترمربع وبراي هرفرد اضافي 8 تا 10 مترمربع زيربنا در نظر گرفته شود. فضايي كه براي اتاق خواب درنظر گرفته مشود براي يكنفر 7 مترمربع وبراي هر فرد اضافي 5 مترمربع بنابراين براي اتاق سه نفره حداقل 17 مترمربع مساحت مورد نيازاست .
ب- صدا و اثرات ناشي از آن دريك مسكن
يكي ديگر از ويژگي هاي يك خانه بهداشتي دوربودن از مراكز پر سرو صدا ميباشد بهمين منظور لازم است درهنگام ساخت خانه از مصالحي كه حتي المقدور ، صدا را به داخل اتاقها منتقل نكرده و از لرزش جلوگيري كند استفاده نمود.
قطور كردن ديوارها يا دوجداره كردن پنجره ها وسقف از انتقال صدا به داخل واحد مسكوني جلوگيري ميكند.
- جلوگيري از سوانح و حوادث :
سوانح و حوادثي كه درمنازل ممكن است به وقوع بپيوندد عبارتند از :‌
برق گرفتگي آتش سوزي مسموميت ناشي از گاز و سموم و مواد غذايي ، سقوط از پشت بام و پله ها ، بالكن و پنجره ها بمنظور جلوگيري از حوادث فوق بايستي ترتيبي داد كه خرابي هاي ساختمان مرتبا" مرمت شود.
برق گرفتگي از جمله حوادث است كه باعث تلفات جاني ومالي ميشود بنابراين براي جلوگيري از آن بايد از سيستم برق ساختمان مرتبا بازديد نموده ودرصورت نياز نسبت به تعمير ومرمت آنها اقدام گردد.
درهنگام استفاده از وسايل برقي از سيم اتصال به زمين استفاده شود .
ازوسايل حفاظتي براي پريزها استفاده گردد.
از قراردادن كليد برق يا پريز در داخل حمام خودداري گردد.
نقاطي از ساختمان منازل كه سيم وكليد برق در نزديكي لوله هاي آب قرار دارند مي بايست كاملا" عايق سازي شوند
جلوگيري از آتس سوزي و حوادث ناشي از آن :
استفاده از مصالح ساختماني كه كمتر قابل اشتعال باشد
مواد سوختي مثل نفت و گازئيل وگاز هميشه درمحل مطمئن ومناسب دور از گرما و آتش نگهداري شوند.
دستگاههاي سوخت از قبيل آب گرم كن ، بخاري ( اعم از نفتي وگازي ) هرچند يكبار از نظر سالم بودن و ايمني كنترل شوند .
درهنگام ريختن نفت در منبع سوخت بخاري بخصوص بخاريهاي بدون دودكش بخاري را خاموش كنيد .
از بخاري بودن دودكش يا چراغ خوراك پزي دراتاق مسكوني براي پخت پز وتهيه غذا استفاده نشود.
مسموميت ناشي از گاز و سموم ومواد غذايي :
وسايل توليد كننده حرارت داراي دودكش ومجهز به كلاهك باشد.
وسايل توليد كننده حرارت حداقل درسال يكبار ازنظر سالم بودن و ايمني كنترل شوند.
سموم ،‌حشره كشها و داروهاي شيميايي را در قفسه مخصوص ودور از دسترس كودكان نگهداري نمايند
جلوگيري از سقوط پشت بام ،‌پله ها ، باكن وپنجره ها :
به منظور جلوگيري از پرت شدن از ارتفاعات ، مثل پشت بام ، بالكن در اطراف آنها بايد نرده آهني يا ديواري به ارتفاع 75 سانتي متر نصب شود و همچنين عرض پله حداقل 30 سانتي متر وارتفاع آن 15 سانتي متر باشد.
براي پيشگيري از حوادث و سوانح خانگي ، به خانوارها بخصوص به والدين و دانش آموزان درمورد خطرات ناشي از حوادث آموزش داده شود مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 942 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1392 ساعت: 21:15

علائم بازیافت

آیا تا بحال کنجکاو شده اید این اعداد و ارقامی که ته ظرف های پلاستیکی حک شده چه هستند؟ اگر دقت کرده باشید وسط آرم بازیافت معمولا حروف یا اعداد و گاهی هر دو نوشته شده. اگر هم ندیده اید نگران نباشید، متاسفانه هر لحظه ای که اراده کنید دور و برتان آنقدر ظرف پلاستیکی زیاد است که کافی است دستتان را دراز کنید تا یکیشان را بردارید. اما داستان این اعداد: پلاستیک ها با توجه به نوعشان به 7 گروه تقسیم بندی می شوند. با این شناخت پلاستیک های قابل بازیافت، خطرناک ، کم خطر و ... قابل شناسایی خواهند بود.  

Have you ever mentioned about numbers and symbols under plastic containers? Sometimes there are numbers or letters and sometimes both. If you haven't seen that don't worry, unfortunately more than enough of them are around you and you should just move your arms to catch one of them. Anyway, today we want to see what's the story: Plastics have been divided to 7 categories and we can realize which of them are recyclable, dangerous, safe and etc.

شماره 1PETE یا PET که همان بطری های آب معدنی است که نسبتا بی خطرند اما بدلیل متخلخل بودن آن امکان نفوذ باکتری ها به درون بطری وجود دارد پس متاسفم که بگویم بهتر است آنها را استفاده مجدد نکنید.به زباله های خشک بسپاریدشان

1-Most disposable soda and water bottles are made of #1 plastic, and it’s usually clear. This plastic is considered generally safe. However, it is known to have a porous surface that allows bacteria to accumulate, so unfortunately not to keep reusing these bottles as makeshift containers.

شماره2: HDPE یا پلی اتیلن متراکم. پلاستیک بی خطری است. کدر رنگ است . ظروف مایع ظرفشویی و سایر مواد شستشو از این قبیل پلاستیک ها هستند و برای بازیافت ظروف مناسبی هستند.  

2- HDPE or High Density Polyethylene. It's safe and opaque. Detergent bottles are made of it and it is recyclable.

شماره3PVC که معمولا لوله ها از این جنس اند و همچنین مواد اولیه پلاستیک هایی که روی ظروف غذا می کشند و بطری های روغن مایع. این گونه از پلاستیک به هیچ وجه نباید نزدیک حرارت در هنگام پخت غذا شوند چراکه گرما باعث آزاد شدن مواد شیمیایی درون PVC شده و به درون مواد غذایی در حال پخت نفوذ می کند که باعث اختلالات هورمونی می شوند پس تا جایی که می توانید از استفاده ی ظروف با این جنس خودداری کنید . هرگز مواد را با پلاستیک رویش در مایکروویو نگذارید . راستی این PVC  ها بد قلقند و به راحتی بازیافت نمی شوند. 

3- polyvinyl chloride, or PVC. It is used to make plumbing, food wraps and bottles for cooking oil. PVC is a tough plastic but it is not considered safe to cook food near it. There are chemicals that interfere with hormonal development. You should minimize use of #3 plastic around food as much as possible. Never cook using food wrap, especially in a microwave oven. plastic is rarely accepted by recycling programs   

شماره 4LDPE یا پلی اتیلن با تراکم کم. همان کیسه های نایلونی خرید . این کیسه ها بی خطرند اما متاسفانه و متاسفانه معمولا غیر قابل بازیافت. 

4- Low Density Polyethylene or LDPE. Plastic bags! They are safe but unfortunately and again unfortunately most of the time not recyclable.

شماره 5PP یا پلی پروپیلن . ظرف ماست و ظروف مشابه که دهانه گشادی دارند. همچنین نی نوشیدنی ها . بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند.   

5- this is polypropylene or PP. Yogurt cups and similar wide-necked containers and straws are often made from it. They are safe and recyclable.

شماره 6:PS یا پلی استیرن ها. همان ظروف یکبار مصرف . در این ظروف مواد سمی بالقوه وجود دارد بویژه هنگام گرم شدن . تا جایی که می شود از این ظروف استفاده نکنید. بیشتر مواقع غیر قابل بازیافتند.

6- Polystyrene or PS. Disposable containers. This type of plastic leaches potentially toxic chemicals, especially when heated. I suggest avoiding the use of #6 plastic as much as possible. It is difficult to recycle

شماره 7: همان گزینه معروف سایر موارد. از کیس کامپیوتر و iPod گرفته تا ظروف غذا. استفاده از این جنس پلاستیک بویژه برای غذا همیشه آخرین گزینه تان باشد و این شماره 7 هم معمولا غیر قابل بازیافت است.  

7-Others, from computer cases to iPods and containers. It should be your last option for food container. It is difficult to recycle.

 نکته : نمی دانم توجه کردید یا نه اما بدترین ها همان کیسه نایلونی خرید و ظروف یکبارمصرف بودند که هم سمی اند و هم بازیافتشان سخت است. اما این بدترین ها بدبختانه در شمار بیشترین ها هم هستند. پس وای بر ما

PS: Did you notice that the worst types were plastic bags and disposables? And bad news is we use them the most? Poor us!!! مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1434 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1392 ساعت: 21:08

راهنماي تهيه مطالعات زيست محيطي براي ايجاد شهركهاي صنعتي غيردولتي

 

گزارش مطالعات زيست محيطي طرح در برگيرنده موارد زير حداكثر در 50 صفحه باشد :

  1. چكيده غيرفني : شامل نوع و ويژگيهاي پروژه ، گزينه هاي موجود ، خلاصه اي از وضعيت موجود محيط زيست ، آثار مهم طرح بر محيط زيست و برنامه هاي پيشگيري ، كاهش و كنترل آثار نامطلوب و نتيجه گيري از مطالعات زيست محيطي ( حداكثر تا 3 صفحه )
  2. تشريح طرح يا پروژه پيشنهادي ( حداكثر تا 10 صفحه )

2-1- عنوان طرح

2-2- اهداف ، نيازها و ضرورتهاي طرح

2-3- جايگاه طرح در برنامه ها و سياستهاي كلي مملكت

2-4- قوانين، مقررات و استانداردهاي زيست محيطي مرتبط با طرح

2-5- موقعيت مكان پيشنهادي طرح ( روي نقشه با ذكر فواصل از كليه كاربريهاي موجود در منطقه )

2-6- گزينه هاي مكاني وفني طرح

2-7- فازبندي كلي طرح ( آماده سازي ، ساخت و ساز ، اجرا و بهره برداري و . . . ) و برنامه هاي توسعه آتي

2-8- تشريح ريز فعاليتهاي طرح به تفكيك فاز احداث و بهره برداري

2-9- نمودار خط توليد ، و تشريح فرآيندها براي واحدهاي صنعتي و معدني ( توليدي )

2-10- تاسيسات جانبي و پروژه هاي پي آيند ( احداث راه ، اماكن و خدمات عمومي و . . . )

2-11- ويژگيهاي طرح در هر يك از گزينه ها و فازهاي طرح شامل :

2-11-1 ارائه ظرفيت توليد ( در مورد طرح هاي صنعتي ، معدني و عمراني توليدي نظير نيروگاههاي برق آبي ) و يا ارائه سطح خدمات رساني براي طرح هاي عمراني خدماتي ( احداث راه ، فرودگاه ، خطوط انتقال گاز و . . . )

2-11-2- تخمين كلي سرمايه گذاري ريالي و ارزي

2-11-3- برآورد نوع و ميزان مواد اوليه ، محل تامين و نحوه انتقال آنها

2-11-4- برآورد نوع و ميزان منابع ( آب ، انرژي ، سوخت و  . . .) و موارد مصرف ، محل تامين و نحوه انتقال آنها

2-11-5- برآورد نيروي انساني و محل تامين

2-11-6- برآورد و ميزان محصولات اصلي و جانبي ( براي طرح هاي توليدي )

3.     تشريح مرحله آماده سازي و اقدامات زيربنايي كه منجر به تغيير و تخريب محيط زيست مي شود به    صورت فهرستي از : خاكبرداري ، برداشت پوشش گياهي ، احداث استخر باطله ، زهكشي ، حفاري انفجار ، تغيير در مسير آبهاي سطحي ، محل تامين منابع قرضه ، احداث جاده و تاسيسات عمومي و خدماتي و . . . ( حداكثر تا 2 صفحه )

4.    آلاينده ها و پسماندهاي مهم توليد شده طي فرآيند وعمليات در هريك از گزينه ها و فازهاي طرح شامل   : آلاينده ها و پسماندهاي مهم توليد شده طي فرآيندها و عمليات در هر يك از گزينه ها و فازهاي طرح شامل : آلاينده هاي هوا ، فاضلابهاي بهداشتي و صنعتي ، زائدات و ضايعات زباله ، سر و صدا ، ارتعاشات ، پرتوها و . . . ( حداكثر تا 5 صفحه )

5.    خطرات ، سوانح و عدم ايمني مرتبط با طرح در هر يك از گزينه ها و فازهاي پيشنهادي شامل احتمال انفجار ، نشت ، پيامدهاي وقوع بلاياي طبيعي و موارد غيرمنتظره ( حداكثر تا 2 صفحه )

6.    تشرح وضعيت موجود محيط زيست منطقه :

در زمينه هاي زير ، پيش از اجراي طرح براي هر يك از گزينه هاي پيشنهادي ( همراه با نقشه ها و ترجيحاً به صورت جداول و نمودارها حداكثر تا 12 صفحه )

6-1- تعريف محدوده مطالعاتي و نمايش روي نقشه

6-2- محيط فيزيكي شامل موارد :

6-2-1- خاكشناسي ( نوع و قابليتهاي كار ، شيب، فرسايش و . . . ) آلودگيهاي خاك و منابع مهم آنها

6-2-2- زمين شناسي ( مثل توپوگرافي ، زلزله خيزي ، رانش زمين و  . . . )

6-2-3- منابع آب ( موقعيت ، كيفيت و كميت آبهاي سطحي و زيرزميني ، وضعيت زهكشي سطح ايستابي منطقه و رژيمهاي سيلابي و كم آبي ) ، آلودگيهاي آب و منابع مهم آنها . مصارف فعلي منابع آب

6-2-4- هوا و اقليم ( وضعيت اقليمي گلباد ، نزولات ، دما و تبخير در دوره زماني 5-10 ساله ) ، آلودگيهاي هوا و منابع مهم آنها

6-2-5- صدا و ارتعاش ( سطح صدا ) آلودگي هاي صوتي و منابع مهم آنها

6-3- محيط طبيعي : ( زيستگاههاي آبي و خشكي با ذكر ليست جوامع گياهي و جانوري و گونه هاي نادر و با ارزش ، مناطق 4 گانه محيط زيست )

6-4- محيط اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي ( جمعيت و ويژگيها و تحولات آن ، اشتغال ، تسهيلات ، آموزش ، بهداشت ، اعتقادات فرهنگي و مذهبي ، ميراث فرهنگي )

6-5- معرفي اجمالي ساير طرحهاي توسعه مصوب و يا در دست اجراي محدوده مطالعاتي ( طرحهاي توسعه كشاورزي، صنعتي و خدماتي با نمايش موقعيت آنها نسبت به محل اجراي طرح مورد نظر روي نقشه توپوگرافي سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح )

6-6- تشريح كاربري اراضي محدوده مورد مطالعه و راهبردهاي طرح هاي برنامه ريزي بالادست براي محدوده فوق الاشاره

7.    پيش بيني آثار و پيامدهاي مثبت و منفي طرح براي هر يك از گزينه ها و فازهاي پيشنهادي ( حداكثر تا 10 صفحه ) به صورت زير :

7-1- اثر بر محيط فيزيكي ( توپوگرافي ، خاك ، ويژگيهاي زمين شناسي ، آب ، هوا و اقليم )

7-2- اثر بر محيط طبيعي ( جوامع گياهي و جانوري ، زيستگاههاي آبي و خشكي )

7-3- اثر بر محيط اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي ( جمعيت ، اشتغال ، مسكن ، آموزش و بهداشت ، اعتقادات فرهنگي و مذهبي ، ميراث فرهنگي و . . .)

7-4- اثر بر كابريهاي اراضي و ديگر طرحهاي توسعه محدوده مطالعاتي

8.    تجزيه و تحليل آثار كاربريها و پيامدهاي زيست محيطي طرح و استنتاج

9.    مديريت و پايش زيست محيطي طرح :

9-1- ارائه شيوه هاي پيشگيري ، كاهش و كنترل براي هر يك از آثار منفي زيست محيطي مرتبط با فعاليتهاي طرح ( حداكثر تا 6 صفحه )

9-2- ارائه برنامه كلي مديريت زيست محيطي براي اندازه گيري و پايش آثار زيست محيطي و بازرسي و نظارت برحسن انجام مقدمات پيشنهادي كنترل و كاهش

10.   منابع و مراجع مورد استفاده در تهيه گزارش ارزيابي اجمالي ، ادارات ، سازمانهاي دولتي ، اشخاص حقيقي و حقوقي

11.   نام ، مشخصات ، مسئوليت و تجربيات ارزيابي هر يك از مشاوران و تهيه كنندگان گزارش ارزيابي اجمالي

12.   پيوستها

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 984 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1392 ساعت: 21:02

تماس انسان با قرص برنج مي تواند عوارض شديد و كشنده اي در برداشته باشد.

خصوصيات قرص برنج : قرص 3 گرمي است که بوي سير يا ماهي گنديده مي دهد.دارای جذب خوراكي و استنشاقي بالاو فاقد جذب پوستي می باشد.

اثرات تماس با قرص برنج:

تماس انسان با قرص برنج مي تواند عوارض شديد و كشنده اي در برداشته باشد. بر اساس گزارشات ، فسفيدها (فسفيد آلومينيوم ..) باعث تحريك شديد دستگاه گوارش ، اختلالات قلبي عروقي ، هيپوتاسيون ، شوك ، آرتيمي ، نارسايي قلبي ، ادم ريوي ، اسيدوز متابوليك ، آسيب كبدي و كليوي ، ترومبوسيتوپني و تشنج نهايتاً كما و مرگ تا 72 ساعت بعد از مصرف مي گردد.

عوارض گوارشي 5 الي 10 دقيقه پس از مصرف حادث شده و سپس ساير علائم ظاهر مي گردد تسريع در درمان حتي در بيماران به ظاهر بي علامت اهميت بارزي در بهبود بيماران دارد.

قرص برنج چيست؟

قرص برنج تركيب خطرناكي از فسفيدهاست كه جهت جلوگيري از آفت زدگي برنج انبار شده ، استفاده می شود. فسفيدها همچنين جهت دفع آفات ساير غلات انبار شده و جلوگيري از كپك زدگي و جونده كش و غير نيز مصرف مي گردد. با تماس اين ماده با رطوبت ، گاز خطرناك فسفين آزاد مي گردد كه علت اصلي سمیت بوده اين ماده بوده و هر چه اين تركيبات تازه تر باشد گاز بيشتري آزادكرده و خطرناك تر هستند.

اندامهای دارای آسیب پذیری بیشتر:دستگاههايي كه به مقدار اكسيژن بيشتري نياز دارند نسبت به اين سم حساس تر و آسيب پذير تر باشند اين ارگانها عبارتند از : مغز ، قلب و كبد و كليه

عوارض ناشي از مصرف قرص برنج يا فسفين:

عوارض حاد: استشاق فسفين باعث ايجاد سردرد ، گيجي ، خستگي، سرفه همراه با خلط ( سبز رنگ ) ، اختلال در حركت ، صحبت كردن ، تهوع و استفراغ ، درد معده اسهال ، سردرد و ...

مصرف خوراكي : تهوع ، درد معده ، استفراغ ، اسهال ، تنگي نفس ، احساس سرما ، عطش ، سردرد ، تشنج و كما مي باشد مرگ بعد از 4 روز يا حداكثر 2 هفته با نارسايي قلبي حادث مي گردد.

عوارض مزمن : كاهش اشتها ، كاهش وزن ، آنمي ، شكستگي خود بخود استخوان ، دندان درد و تورم و نكروز فك

دوز سمي : با مصرف یک چهارم قرص سميت ايجاد مي گردد.

در بزرگسالان خوردن اين ماده يكي از علل خودكشي مي باشد براي مثال شايعترين عامل خودكشي در هند خوردن يا استنشاق اتفاقي اين ماده سمي مي باشد .

درمان:

اقدامات اوليه: بعد از مشاهده علائم ، بيمار را به هواي آزاد برده و در صورت هوشياري و در صورت مصرف خوراكي ، با ايجاد تهوع سعي در خارج كردن ماده سمي از معده مي نماييم.و بیمار را به مراکز درمانی انتقال دهید.

اسامي مشابه: فسفيد آلومينيوم ، هيدروژن فسفيد ( فسفروس تري هيدريد ، فسفرتيد هيدروژن )

فسفيد آلومينيوم: در مجاوزت رطوبت و آب به فسفيد هيدروژن تبديل مي گردد.

خصوصيات فيزيكي : گازي بدون رنگ، قابل اشتغال ، بوي شبيه به ماهي گنديده ، حلاليت مناسب در آب و الكل به صورت قرص يا پودر رد بازار يافت مي شود.

سميت: گازي با سميت بالا كه بر سيستم گوارشي و سيستم اعصاب اثر مي گذارد.

فسفين بعنوان يك حشره كش باي جلوگيري از آلودگي غلات ف خوراك دام ، تنباكو استفاده مي گردد كه به صورت قرصهاي فسفيد ( فسفيد روي ، فسفيد كلسيم و فسفيد آلومينيوم ) كه مرسوم به قرص برنج مي باشد موجود است.

اين ماده سمي به راحتي جذب گوارشي گشته و بعد از حل شدن در مايعات بدن ، به صورت ماده سمي فسفين در مي آيد ساير متابوليك ها عبارتتند از فسفريك اسيد ، فسفات ، كه از طريق ريه رفع مي گردند.

عوارض جانبي از ساعات اوليه بعد از استنشاق فسفين نمايان مي گردد طبق مطالعات انجام شده در 92 درصد مصرف كننده آلومينيوم فسفيد ، 66 مورد مرگ ( 72%) مشاهده گرديد كه 60 نفر در ساعات اوليه بعد از مصرف اين ماده فوت شده اند.

عوارض مزمن عبارتند از آنمي ، برونشيت ، اختلال گوارشي ، نارسايي ريه عدم تعادل در تكلم و حركت.

عوارض جانبي:

الف- قلبي عروقي:

تپش قلب ، افت فشارخون ، عدم فعاليت ماهيچه قلب ، نارسايي احتمالي قلب و شوك كه از عوارض كشنده ناشي از مصرف فسفين مي باشد.

تپش قلب : در تحقيق ديگري كه انجام گرديد 54% از موارد بررسي شده دچار اين مشكل گرديده اند ( تاكي كاردي)

درمان: مصرف سولفات منيزيم وريدي

افت فشارخون : كاهش فشارخون در 35% موارد مسموميت با آلومينيوم فسفيد مشاهده شده است.

ب- ريوي :

تحريك غشا موكوسي دهان ، گلو ، مجاري تنفسي كه باعث تنگي نفس ، تنفس ضعيف و سطحي ، سرفه و در نهايت ادم ريه

آسيب ريوي حاد: آسيب ريه با استنشاق گاز فسفين ايجاد مي گردد كه با ادم ريه همراه است كه 8% از مسمومين دچار اين عارضه گشته اند.

تمام افراد متوفي در اثر مسموميت با گاز فسفين دچار ادم ريه شده اند.

ج- گوارشي:

تهوع ، استفراغ ، درد معده ، اسهال

تهوع : تهوع و استفراغ بعد از مصرف خوراكي فسفيد آلومينيوم ايجاد مي شود. تمام افراد كه اين ماده را مصرف كرده اند دچار عارضه فوق شده اند.

-درد معده: 60% از مسمومين با اين سم دچار درد معده شده اند.

-اسهال: در 60% موارد مشاهده شده است.

ـ كبدي

-كليه

- اسيدوز

- هماتولوژي

- پوستي : تعريق ، زردي ، سيانوز ، پوست

- ساير عوارض

-كاهش قند خون: قند خون بشدت پايين آمده 30واحد بعد از 11 روز در بيمار مشاهده شده است.

-كاهش پتاسيم

-تناسلي: هنوز مشخص نگرديده است.

-كارسينوژن: در انسان باعث افزايش تومورها لنفوم مي گردد.

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1133 تاريخ : جمعه 19 مهر 1392 ساعت: 21:08

آرشیو مطالب

نظر سنجی

در قانون پسماندهای پزشکی ایران مصوب 1383 در کدام ماده مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و بازیافت آنها ممنوع اعلام شده است؟

خبرنامه